Sygeplejeundervisernes vilkår for at møde de "nye" sygeplejestuderende i professionshøjskole regi.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

    Abstract

    Udfordringerne består i disse år i at rekruttere og fastholde sygeplejestuderende. Hensigten med denne komparative forløbsundersøgelse af omsorg under forandring er at beskrive, hvordan de sygeplejestuderendes livshistoriske omsorgsforudsætninger håndteres i mødet med sygeplejerskeuddannelsen samt at undersøge det sygeplejefaglige indhold i undervisningen over en 15-årig periode.
    Resultaterne antyder, at der må udvikles nye formidlingsmåder og faglige tiltag, der fremmer en handlingsrettet og andre-orienteret fagidentitet i sygeplejerskeuddannelsen. Det forudsætter nye tilgange til at forstå, hvordan sygeplejeidentitet dannes i sociale forhandlingsrum imellem erfaringsbaserede kundskabsformer og professionaliserede abstrakte vidensformer med det for øje at etablere et fagligt funderet relationsforhold mellem patient og sygeplejerske.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftUddannelsesnyt
    Vol/bind20. årgang
    Udgave nummer2
    Sider (fra-til)8-13
    Antal sider6
    ISSN1602-0162
    StatusUdgivet - 1 jun. 2009

    Emneord

    • sygeplejeundervisning
    • omsorg
    • sygeplejerskeuddannelsen

    Citationsformater