Synkrone online læringsmiljøer: didaktisk design for synkron undervisning understøttet af digitale teknologier

Karsten Gynther, Ove Christensen, Rasmus Leth Vergmann Jørnø

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

55 Downloads (Pure)

Abstract

Synkrone online læringsmiljøer muliggør realisering af en didaktisk praksis, der synkront kobler forskellige kontekster. Forskning i og udvikling af didaktiske principper, som kan guide uddannelsesudviklere og undervisere i deres arbejde med at udvikle didaktiske designs for synkrone læringsmiljøer, er imidlertid kun i sin spæde vorden. I denne artikel introduceres til et overordnet designframework for synkrone onlinelæringsmiljøer samt en række konkrete didaktiske principper, som eksemplificeres med en række designeksempler. Det overordnede framework rummer tre dimensioner i et didaktisk design for synkrone læringsmiljøer, der i kort form kan præsenteres som: a) simulering af tilstedeværelsesundervisning, b) remediering af tilstedeværelsesundervisning og c) innovativ transformation af tilstedeværelsesundervisning.
OriginalsprogDansk
TidsskriftLæring og Medier
Vol/bindbind 11
Antal sider31
ISSN1903-248X
StatusUdgivet - 1 dec. 2013

Emneord

  • virtuel læring
  • Synkrone online læringsmiljøer

Citationsformater