Abstract
Synkrone online læringsmiljøer muliggør realisering af en didaktisk praksis, der synkront kobler forskellige kontekster. Forskning i og udvikling af didaktiske principper, som kan guide uddannelsesudviklere og undervisere i deres arbejde med at udvikle didaktiske designs for synkrone læringsmiljøer, er imidlertid kun i sin spæde vorden. I denne artikel introduceres til et overordnet designframework for synkrone onlinelæringsmiljøer samt en række konkrete didaktiske principper, som eksemplificeres med en række designeksempler. Det overordnede framework rummer tre dimensioner i et didaktisk design for synkrone læringsmiljøer, der i kort form kan præsenteres som: a) simulering af tilstedeværelsesundervisning, b) remediering af tilstedeværelsesundervisning og c) innovativ transformation af tilstedeværelsesundervisning.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Læring og Medier |
Vol/bind | bind 11 |
Antal sider | 31 |
ISSN | 1903-248X |
Status | Udgivet - 1 dec. 2013 |
Emneord
- virtuel læring
- Synkrone online læringsmiljøer