TY - JOUR
T1 - SYstematiseret KLassekammerathjælp
T2 - Styrket elevlæring gennem struktur og samarbejde
AU - Falkenberg, Louise Laursen
AU - Mortensen, Ulla Christina
AU - Overgaard, Steffen
AU - Poulsen, Trine Lundgaard
AU - Rasch, Sidsel Katrine
AU - Schmidt, Maria Christina Secher
PY - 2024
Y1 - 2024
N2 - SYstematiseret KLassekammerathjælp (SYKL) er en didaktisk tilgang, der gennem den undersøgende matematik, fokuserer på at styrke elevernes læring og samarbejdsevner. I SYKL arbejdes der i makkerpar, hvor eleverne skiftes til at indtage rollerne som hjælper (kontroltårn) og den, der bliver hjulpet (pilot). Den didaktiske tilgang har allerede vist lovende resultater, og nu inviteres matematiklærere og vejledere til at deltage i et landsdækkende forskningsprojekt, der tilbyder gratis kompetenceudvikling og mulighed for at arbejde med SYKL i praksis.
AB - SYstematiseret KLassekammerathjælp (SYKL) er en didaktisk tilgang, der gennem den undersøgende matematik, fokuserer på at styrke elevernes læring og samarbejdsevner. I SYKL arbejdes der i makkerpar, hvor eleverne skiftes til at indtage rollerne som hjælper (kontroltårn) og den, der bliver hjulpet (pilot). Den didaktiske tilgang har allerede vist lovende resultater, og nu inviteres matematiklærere og vejledere til at deltage i et landsdækkende forskningsprojekt, der tilbyder gratis kompetenceudvikling og mulighed for at arbejde med SYKL i praksis.
KW - Læring, pædagogik og undervisning
KW - Matematik
KW - folkeskolen
M3 - Tidsskriftsartikel
SN - 0109-937X
VL - 52
SP - 18
EP - 20
JO - Matematik
JF - Matematik
IS - 5
ER -