Tag børn og unges syn på og viden om sundhed alvorligt

Publikation: AndetForskning

Abstract

Aktiviteter, arrangementer og andre tiltag, der har til hensigt at fremme børn og unges sundhed bygger ofte på relativt simple forestillinger om, hvad de tænker om sundhed og sygdom, samt hvad de har brug for med henblik på at øge deres handlekompetence. På Danmarks Pædagogiske Universitetsskole har vi gennem en årrække forsøgt at gå dybere ind i denne problematik ved at undersøge børn og unges syn, opfattelser, indsigt og kompetencer i relation til sundhed, for på den baggrund at tilvejebringe viden, der kan anvendes som fundament for pædagogiske aktiviteter og indsatser. Her fremhæves ordet indsats, men der er også fokus på det væld af fritids- og ungdomsklubaktiviteter, der fremmer børnenes og de unges fysiske og mentale sundhed. Med mental sundhed menes både den psykiske dimension, der handler om selvværd og positive selvbilleder, og den sociale dimension, der handler om inklusion, dvs. anerkendelse og at betyde noget for andre.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato2011
UdgiverDPU, Aarhus Universitet
StatusUdgivet - 2011
Udgivet eksterntJa

Emneord

  • Børn og unge
  • Sundhedspædagogik
  • Viden
  • Værdier
  • Sundhedsbegreber

Citationsformater