Abstract
Kunsten at læse er skrevet som et festskrift for litteraturlæsning, men også som et kampskrift til danskfaget. Danskfaget har alt for længe skulle stå til regnskab, præstere målbare resultater og svare på spørgsmål, der trækker undervisningen i en mekanisk retning. Fokus har flyttet sig fra æstetik til teknik. Fra fortolkning af en oplevet verden til metakognitiv refleksion over læseforståelsesstrategier. Men dansk er også et kulturfag, der skal give eleverne mulighed for at udvikle deres læseglæde og sans for litteratur. De skal møde det anderledes og fremmedartede. De skal erfare, at læsning af litteratur er en anledning til at sætte tempoet ned og opleve verden på nye måder.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Fagblad | Dansk: medlemsblad for Dansklærerforeningens folkeskolesektion |
Udgave nummer | 3 |
Sider (fra-til) | 10-12 |
Antal sider | 3 |
ISSN | 0108-3090 |
Status | Udgivet - 2020 |
Emneord
- æstetik og didaktik
- litteratur
- Læring, pædagogik og undervisning
- Danskundervisning
- Litteraturdidaktik