Abstract
Undersøgelser af studerende på Professionshøjskolerne viser, at de ikke i tilstrækkelig grad udvikler tværprofessionel kompetencer hvor tænkemåder, sprogkoder, forklaringsformer og handlinger er fundamentet for samarbejdet. Hertil kommer at den enkelte professionspraksis selv identificerer, hvad det vil sige at være tværprofessionel. Dette bevirker, at professioner ekskluderes fra samarbejdet, inden samarbejdet er startet, hvilket medvirker til at foringe kvaliteten i arbejdsopgaverne i praksis. Talentudvikling som dynamisk læringskultur er et nyt initiativ, som netop sætter fokus på at nytænke hvordan det tværprofessionelle samarbejde kan læres på Professionshøjskolerne. Talentudviklingens formål er at samle studerende på tværs af professioner hvorigennem de studerende lærer at samarbejde, kommunikere, at lede, at have mod til at gøre ting anderledes samt at være kreative og innovative. Fokus er på at de studerende uddannes til at være professionelle med en professionsidentitet og samtidig uddannes til at være tværprofessionelle men uden en professionsidentitet. Talentforløbet ønsker derved at fremme de studerendes tværprofessionelle professionsidentitet med henblik på at professionalisere det tværprofessionelle samarbejde.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Tværprofessionelt og tværsektionelt samarbejde i sundhedsvæsenet : Teorier, metoder og implementering |
Redaktører | Kim Jørgensen |
Antal sider | 17 |
Udgivelsessted | Kbh. |
Forlag | Gad |
Publikationsdato | 16 jan. 2024 |
Sider | 131-147 |
Kapitel | 8 |
ISBN (Trykt) | 9788712067467 |
Status | Udgivet - 16 jan. 2024 |
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv
- Læring, pædagogik og undervisning