Taler børn anderledes i naturen

Ophelia Achton

Publikation: Andet

Abstract

Denne artikel beskriver en undersøgelse, hvis formål er at undersøge om der er belæg for at ophold i naturen giver de 0 til 6 årige børn nogle særlige fordele i sprogudviklingen. I undersøgelsen nås frem til, at der er belæg for at påstå at rammerne i naturen giver sprogudviklingen særlige fordele, begrundet i, at der er mindre støj, mere plads, større mangfoldighed og mere dialog med de voksne. Støjen er en væsentlig barriere for sprogindlæring og er et generelt problem i inderummet i daginstitutionerne, det er det ikke i uderummet. Der er plads nok, hvilket er med til at børnene får optimale muligheder for leg og kropslig udfoldelse. Børnene kan splitte op i små grupper, de kan lege mange forskellige lege ved siden af hinanden og uden at forstyrre hinanden og dermed arbejde sprogligt optimalt. Der er en inspirerende mangfoldighed og endelig har den for sprogudviklingen så nødvendige dialog med de voksne gode betingelser når børnehavens dagligdag foregår i naturen. Artiklen har fokus på de fysiske rammer og forholder sig ikke til anvendt pædagogik eller pædagogernes indsats.
OriginalsprogDansk
Publikationsdatodec. 2013
Antal sider28
StatusUdgivet - dec. 2013

Citationsformater