TEAM ORGANISERING: en mulighed eller begrænsning for organisatorisk læring

Vinie Levisen, Lena Haugaard

Publikation: Kandidat/diplom/masterMasterForskning

433 Downloads (Pure)

Abstract

Formålet med dette speciale er at undersøge, hvordan teamorganisering påvirker den organisatoriske læring på operationsgangen. Kan man etablere former for teamorganisering, som fremmer refleksion og læring? Og hvilke vanskeligheder er der i givet fald for at skabe organisatorisk læring i en organisation som denne?
Når teams i samtiden anses for at være en organisationsform, der fremmer organisatorisk læring, beror det på, at teamet antages at udgøre et ikke-hierarkisk arbejdsfællesskab, hvor erfaringer udveksles og problemer løses. Teamorganisering kan imidlertid udformes på mange forskellige måder, ligesom arbejdets udformning kan give forskellige muligheder for refleksion og læring.
Vi havde en formodning om, at arbejdet på en operationsgang indebærer krav om handling, mens der er få frirum til refleksion.
Det førte os frem til følgende problemstilling:
En empirisk og teoretisk undersøgelse af, hvordan forandringer i teamorganiseringen påvirker den organisatoriske læring på en operationsgang.
Projektet er gennemført som et aktionsforskningsprojekt. Via projektet etablerede vi en ny teamorganisering, som bestod af faste medlemmer, og der etableredes faste møder, hvor temaet regelmæssigt fik mulighed for refleksion.
OriginalsprogDansk
StatusUdgivet - 1 jan. 2004

Emneord

  • feltarbejde
  • organisationsteori

Citationsformater