Teams, styring og frihedsbegær: Om engagement og muligheder når ledelser leder professionsfællesskaber i en tid med fokus på elevernes læring og trivsel

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

I artiklen spørges til hvad ledelse og lærere er optagede af, når forvaltningsambitioner om professionelle læringsfællesskaber skal sættes i værk lokalt på skolen. Gennem en affektiv linse og særligt informeret af Deleuzes filosofi begrebssættes hvor engagementet synes højt, lavt eller fraværende hos ledelse og hos lærere, når sådan praksis skal styrkes. Samtidig demonstreres, at sådan måde at begrebssætte ledelse på, afkaster andre pointer om ledelse end klassiske strategiske tilgange.
OriginalsprogDansk
TitelTeam, læringsfællesskaber og ledelse i skolen : Ingen
RedaktørerFrode Boye Andersen
Antal sider12
ForlagKlim
Publikationsdato2019
ISBN (Trykt)978-87-720-4238-1
StatusUdgivet - 2019

Emneord

  • Ledelse, organisationsudvikling og innovation
  • Deleuze
  • Folkeskole
  • begær
  • faglig ledelse
  • frihed
  • styring

Citationsformater