Abstract

Et professionelt samarbejde mellem lærere er af stor betydning for at kunne realisere lærernes kerneopgave med at varetage undervisning og andre læreropgaver i skolen. Det konstruktive samarbejde kommer imidlertid ikke af sig selv. I dette kapitel rettes fokus på teamsamarbejde og kollegial refleksion som et centralt professionelt rum for lærernes kontinuerlige arbejde med at udvikle god undervisning og for deres egen fortsatte læring og kompetenceudvikling. Kapitlet er todelt: I den første del vil jeg kort give nogle begrundelser for lærersamarbejde i skolen og forsøge mig med en indkredsning af hvad det er, vi taler om, når vi siger teamsamarbejde. I kapitlets anden del vil jeg have fokus på kollegial refleksion som et medium for teamsamarbejde og præsentere en række modeller, som kan understøtte både den enkelte lærers og lærerteamets praksis.
OriginalsprogDansk
TitelPædagogisk psykologi i læreruddannelsen
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagAkademisk Forlag
StatusAccepteret/In press - 2023

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • teamsamarbejde
  • kollegial refleksion
  • aktionslæring
  • pædagogisk vejledning
  • kommunikation

Citationsformater