Teamsamarbejdets dynamiske Stabilitet: En kulturhistorisk analyse af læreres læring i team

Lise Tingleff Nielsen

    Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerBogForskning

    Abstract

    Ph.d.-afhandlingen ser på teamsamarbejde blandt lærere i den danske folkeskole. Analysen går bagom det i hverdagssproglige forstand indlysende begreb: lærernes teamsamarbejde og bidrager til en dybere forståelse af, hvordan teamsamarbejde konstituerer sig i praksis, samt hvilken betydning denne form for kollegialt samspil har for lærernes egne læreprocesser set i relation til arbejdet med elevernes læring. Med inspiration fra kulturhistorisk virksomhedsteori sættes der fokus på de kulturelle logikker og dynamikker, som løbende er med til at skabe og genskabe teamsamarbejdets praksis. Der argumenteres for, at to af de mest dominerende kulturelle logikker er a. en funktionalitetslogik, der gør det selvfølgeligt, at handlinger og sociale relationer primært orienteres mod undervisningens organisatoriske, praktiske og disciplinære forhold og b. en familiekultur, der gør det selvfølgeligt at prioritere det hyggelige og familielignende samvær. På baggrund af en etnografisk analyses beskrives hvordan arbejdet med elevernes læring kan blive ekskluderet fra teamets praksis, hvorved teamsamarbejdet, trods modsætninger og dynamikker, kommer til at fremstå som stabilt og uforanderligt. Analysen tegner herved et billede, som er forskelligt fra idealforestillingen om læreres teamsamarbejde som et rum for lærernes egen læring i relation til elevernes læreprocesser.
    OriginalsprogDansk
    UdgivelsesstedKøbenhavn
    ForlagForlaget UCC
    Antal sider325
    ISBN (Trykt)978-87-91786-56-3
    StatusUdgivet - 2012

    Emneord

    • organisationsudvikling
    • teams
    • læreprocesser

    Citationsformater