Tegn på Læring: Teoribaseret evaluering som metode til forskning i Læremidler og undervisning.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Hvordan er forholdet mellem synlige og usynlige elementer i undervisningen? Læring er usynlige processer og produkter i krop, bevidsthed og fællesskaber, dvs. et fænomen som vi kun har indirekte adgang til via de synlige tegn, der indikerer, at nogen har lært noget om noget. Årsagssammenhænge er ligeledes usynlige i undervisningen, selv om det indimellem kan synes, som om man kan iagttage direkte sammenhænge mellem årsager og virkninger, handlinger og konsekvenser. Blikket på en synlig/usynlig-akse i under¬visning har været et retningsgivende perspektiv i projektet Tegn på læring, hvor vi har under¬søgt sammenhænge mellem brug af læremidler og læring. Særligt fokus er der på motivation og undervisnings¬differentiering.
Med denne metodeartikel introducerer vi projektets design og databehandling samtidig med en mere generel metodisk pointe: at vi med en teoribaseret evalueringstilgang kan komme tæt på de mindre synlige processer og mønstre i undervisningen, tættere på korrelationer mellem forskellige tiltag og effekterne heraf.
OriginalsprogDansk
TidsskriftLæremiddeldidaktik
ISSN1398-5388
StatusUdgivet - 2015

Emneord

  • læremidler

Citationsformater