Teknologianvendelse og interaktioner med eksisterende praksisser: Delrapport 5

Andreas Lindenskov Tamborg, Karina Kiær, Morten Misfeldt

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til rapportForskningpeer review

    Abstract

    I den femte delrapport undersøger vi det pædagogiske personales brug af læringsplatformen til at støtte deres pædagogiske praksis. I udgangspunktet var fokus for denne rapport på brugervenlighed og anvendelighed af
    platformene, men i arbejdet på skolerne viste disse forhold sig at være meget tæt koblet til, hvordan læringsplatformene spiller sammen med skolernes eksisterende praksisser. Delrapporten bygger på fire cases, hvor platformene på forskellig vis indarbejdes i det pædagogiske personales praksis, og det beskrives, hvordan
    det pædagogiske personale oplever muligheder og begrænsninger i dette møde.
    Delrapporten konkluderer først og fremmest, at det er vigtigt, at det pædagogiske personale har mulighed for at undersøge og afprøve mulighederne for at anvende læringsplatformene på måder, der opfattes som vigtige og givtige. Dette kan være en vanskelig opgave, fordi platformene både understøtter og transformerer eksisterende pædagogiske praksisser. Det er derfor vigtigt, at det pædagogiske personale har mulighed for at afprøve, tage chancer, diskutere og skabe viden om deres måde at arbejde med platformen på. Derudover viser analyserne, at platformenes plasticitet er vigtig. Ikke alene skal platformene formidle
    samarbejde mellem forskellige aktører, de skal også kunne samtænkes med allerede igangværende initiativer og tilgange. Disse eksisterende tilgange og teknologier vil nogle gange kunne nogle af de samme ting som platformen, og dette kan stille skoler i et dilemma, hvor det at prioritere kontinuitet i skolens pædagogiske arbejde kommer til underminere implementering. Det er således vigtigt at skabe synergier imellem skolens strukturer, teams og pædagogiske tilgange og læringsplatformene.
    OriginalsprogDansk
    TitelTeknologianvendelse og interaktioner med eksisterende praksisser : Teknologianvendelse og interaktioner med eksisterende praksisser
    Antal sider16
    ForlagAalborg Universitet
    Publikationsdato1 jun. 2017
    StatusUdgivet - 1 jun. 2017

    Emneord

    • Læring, pædagogik og undervisning

    Citationsformater