Teknologibaserede læsestrategier kommer ikke af sig selv

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

At læse med oplæsningsprogrammer og anvende teknologibaserede læsestrategier indebærer mange usynlige processer, som kan være svære at tilegne sig som elev med ordblindhed på mellemtrinnet. I artiklen præsenterer vi et afdækningsmateriale, der kan bruges til at observere elevens brug og udvikling af otte teknologibaserede læsestrategier, samt et inspirationsmateriale til eksplicit undervisning i de samme strategier. For at opnå større indsigt i, hvilke erfaringer der er med at bruge materialerne, og hvordan materialerne fremadrettet kan anvendes i folkeskolen, har vi interviewet ordblindelærer Tina Holmen Christensen, som har afprøvet materialerne som mentor i projekt Læsesucces for ordblinde børn. Hun peger blandt andet på, at elever med ordblindhed ofte anvender meget få teknologibaserede læsestrategier ved læsning efter en kort introduktion til læse- og skriveteknologi (LST), og at lærerteams ikke altid er opmærksomme på kompleksiteten i at læse med LST. Hun er desuden overrasket over, hvor mange gentagelser der skal til, før LST strategierne er konsolideret hos eleven.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer7
TidsskriftViden om Literacy
Vol/bindNr. 33
Udgave nummer33
Sider (fra-til)64-72
Antal sider9
ISSN2246-6517
StatusUdgivet - 15 maj 2023

Emneord

  • læsning
  • Ordblindhed
  • Projekt Læsesucces
  • Teknologibaserede læsestrategier
  • dysleksi
  • Læring, pædagogik og undervisning
  • LST
  • LST-strategier
  • afdækning
  • dysleksi
  • ordblinde
  • teknologibaserede læsestrategier
  • Børn og unge
  • Skoler, fag og institutioner
  • læse- og skriveteknologi
  • læsesucces
  • mentorrolle
  • ordblindhed

Citationsformater