Abstract
Teknologiforståelse er et bredt begreb, der betegner indsigt og handlerepertoire i relation til teknologier og deres vidtrækkende betydning for menneskers liv. Begrebet er sammen-sat af to kendte begreber. Teknologi, der omfatter alle designede artefakter, og forståelse, som betegner alt det, mennesker opfatter, begriber, tilegner sig og skaber af indsigt og betydning i relation til sig selv, fællesskaber og omverden.
Historisk set anvendes teknologibegrebet ofte snævert om den nyeste og mest frem-herskende teknologi. Opfindelsen af samlebåndet i 1870 er et eksempel på en teknologi, der har revolutioneret den industrielle udvikling. Samlebåndet er en fremher¬skende teknologi, der har haft afgørende betydning for menneskers forståelse af, hvad teknologi er, og hvad den betyder for mennesket selv og dets omverden.
I dag anvendes teknologi ofte som synonym for computerteknologi. Et første skridt i at udvikle en teknologiforståelse er derfor at få et reflekteret forhold til computerteknologi som del af et bredt teknologibegreb, der omfatter analoge teknologier og den historisk og kulturelt betingede teknologiudvikling.
Historisk set anvendes teknologibegrebet ofte snævert om den nyeste og mest frem-herskende teknologi. Opfindelsen af samlebåndet i 1870 er et eksempel på en teknologi, der har revolutioneret den industrielle udvikling. Samlebåndet er en fremher¬skende teknologi, der har haft afgørende betydning for menneskers forståelse af, hvad teknologi er, og hvad den betyder for mennesket selv og dets omverden.
I dag anvendes teknologi ofte som synonym for computerteknologi. Et første skridt i at udvikle en teknologiforståelse er derfor at få et reflekteret forhold til computerteknologi som del af et bredt teknologibegreb, der omfatter analoge teknologier og den historisk og kulturelt betingede teknologiudvikling.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Didaktisk opslagsbog |
Redaktører | Peter Brodersen |
Antal sider | 6 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Publikationsdato | 2020 |
Udgave | 1. |
Sider | 281-286 |
ISBN (Trykt) | 978-87-412-7775-2 |
Status | Udgivet - 2020 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning