Teknologiforståelse for alle? Fagdidaktisk analyse af erhvervsuddannelsernes nye grundfag Erhvervsinformatik

Marianne Riis, Jens Jørgen Hansen, Peter Edlefsen Holmboe

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Erhvervsinformatik er et nyt grundfag, der er målrettet erhvervsskoleelevers behov for udvikling af teknologiforståelse. Forskning i
erhvervsuddannelsers forståelse og anvendelse af (digital) teknologi er
yderst sparsom i Danmark. Formålet med denne artikel er at undersøge undervisningsfaget Erhvervsinformatik i forhold til, hvordan faget tilgodeser erhvervsuddannelsernes særkende og de intentioner, der
er med faget for på denne måde at bidrage med ny viden til feltet. Metodisk baserer artiklen sig på en fagdidaktisk analyse af fagets læreplaner, der er analyseret i forhold til fagets identitet, indhold og
intenderede praksis. Gennem analyserne viser vi, at Erhvervsinformatik tager højde for erhvervsuddannelsernes særkende og lever op
til de intentioner, der er med faget i denne kontekst, men vi finder
også anledning til at problematisere en række forhold. Afslutningsvist
peger vi på behov for yderligere empirisk forskning med henblik på at
opnå en dybere forståelse af undervisningsfaget Erhvervsinformatik
og måden, hvorpå det realiseres i praksis.
OriginalsprogDansk
TidsskriftLearning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi
Vol/bind10
Sider (fra-til)350
Antal sider381
ISSN2445-6810
DOI
StatusUdgivet - dec. 2021

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Erhvervsinformatik
  • Teknologiforståelse
  • Informations- og kommunikationsteknologi, og e-læring
  • Erhvervsinformatik
  • Teknologiforståelse

Citationsformater