Teknologiforståelse som dannelsesaspekt i Lærerens Grundfaglighed: et møde mellem digitale teknologier og dannelsesteori i undervisningen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Med samfundets pågående digitalisering som et tidstypisk nøgleproblem bliver de digitale teknologier et centralt anliggende for skolen og dermed for læreruddannelsens dannelsesopgave. Denne artikel præsenterer, undersøger og diskuterer et forsøg, hvor teknologiforståelse afprøves som nyt dannelsesfelt i den alment dannende undervisning i faget Lærerens Grundfaglighed, og hvor det er de lærerstuderende og deres dannelse i forhold til digitale teknologier, der er i fokus. I artiklen præsenteres eksempler på de studerendes møde med teknologiens umiddelbare egenskaber, gennem et brugerinterface og deres møde med de bagvedliggende strukturer i form af et programmeringsinterface. Artiklen belyser alment dannende elementer af teknologiforståelse i en læreruddannelseskontekst og diskuterer teknologiforståelse som potentiel bro mellem dannelsesteori og praksis
OriginalsprogDansk
Artikelnummer1
TidsskriftStudier i læreruddannelse og profession
Vol/bind7
Udgave nummer1
Sider (fra-til)10-29
Antal sider20
ISSN2445-8538
DOI
StatusUdgivet - 26 apr. 2022

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • dannelse
  • digitale teknologier
  • lærerens grundfaglighed
  • teknologiforståelse
  • tidstypiske nøglespørgsmål

Citationsformater