Teknologiforståelse som praktisk klogskab: Om variation og virksomhedsformer i teknologiforståelse som fag

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Problembaseret læring, design og redesign af digital teknologi og artefakter fylder en del i teknologi-forståelse som fag. Til gengæld er der mindre fokus på historisk forståelse, kulturel og samfundsmæssig kontekst samt fordybelse i faglige fænomener og systematisk videnstilegnelse. Derfor er der behov for didaktiske bud på, hvordan man skaber en fagligt kvalificeret variation i fagets undervisningspraksis. Artiklen bidrager med en række didaktiske bud og perspektiver herpå. Dels på, hvordan lærere kan variere deres undervisning ved at arbejde med fire grundlæggende måder at være virksom på i undervisningen (en æstetisk, en analytisk, en håndværksmæssig og en kommunikativ). Dels på, hvorfor og hvordan lærere bør veksle mellem fænomenbaseret fordybelse og problembaseret engagement i teknologi. Det overordnede dannelsessigte er at bidrage til at forstå teknologiforståelse som en praktisk klogskab, der bygger på fagligt kvalificeret intuition, dømmekraft og handlerepertoire. Denne praktiske klogskab bliver udfoldet som en flerdimensionel teknologiforståelse, der reflekterer den komplekse relation mellem menneske og teknologi, fordi teknologien både gør noget for os og ved os, samtidig med at vi gør noget ved den i relation til en konkret situation og som del af en større kontekst.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer1
TidsskriftUnge Paedagoger
Vol/bind1
Udgave nummer1
Sider (fra-til)64-73
Antal sider10
ISSN0106-5386
StatusUdgivet - 2020

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Æstetik, design og medier

Citationsformater