Abstract

Denne artikel bidrager med ny forskning inden for teknologiforståelse i læreruddannelsens danskfag. I fokus er perspektiver på hvordan teknologi- og materialitetsforståelser gennem danskunderviseres handlinger, overvejelser og erkendelser både bliver forstyrret men også former dansk. Artiklen tager afsæt i empiri fra projektet Kompetenceløft for teknologiforståelse på Læreruddannelsen (2020-2022). Vi konstruerer og analyserer tre cases, hvor vi følger danskunderviserer fra læreruddannelsens deltagelse i læringslaboratorier. Vi trækker på fagdidaktiske studier og indkredser danskfaget som en foranderlig social konstruktion med en stabiliserende kerne. Vi udnytter også teoretiske begreber om forstyrrelse og erfaring, til at analysere de tre cases. Undersøgelsen af forstyrrelser viser tegn på nye former for danskfaglig teknologiforståelse, der opstår i og med laboratoriearbejde, hvor analoge såvel som digitale teknologier bringes sammen med undervisernes erfaringer med læreruddannelsens danskfag. Materialitet, teknologier, danskundervisere og danskfaget formes her på nye måder. Undersøgelsen viser dog også, at danskunderviserne ikke udelukkende oplever forstyrrelserne som produktive, eller som bidragende udvidelser af læreruddannelsens danskfag. Ligeledes ses tegn på at gængse fagdidaktiske forståelse ikke umiddelbart rummes af laboratorierne.
OriginalsprogDansk
TidsskriftLæring og Medier
Vol/bind16
Udgave nummer28
Sider (fra-til)1-14
Antal sider14
ISSN1903-248X
DOI
StatusUdgivet - 10 aug. 2023

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Kompetenceudvikling
  • Teknologiforståelse
  • læreruddannelsen
  • Teknologiforståelse
  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • Dansk
  • Læreruddannelse
  • Teknologiforståelse

Citationsformater