Teknologisk dannelse: Hvorfor og hvad? Oplæg til diskussion

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

Abstract

I denne analyse diskuteres behovet for en teknologisk dannende undervisning, og der giveset bud på indhold og mål for en sådan undervisning. Der har ikke tidligere været formuleret en samlet dagsorden for teknologisk dannelse i grundskolen. En dannelse som giver eleverne viden og færdigheder
til at være borgere i en fremtid med store systemiske udfordringer knyttet til teknologi, som fx omlægning af transport- og energisystemer, biodiversitetskrise og håndtering af globale klimaændringer. I teknologisk dannende undervisning bør man ifølge forfatterne skelne mellem at undervise i teknologiens funktionalitet og i en række meta-aspekter, her omtalt som teknologiens “betydning”.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
Vol/bind4
Sider (fra-til)66-82
Antal sider17
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - dec. 2020

Emneord

  • naturfag

Citationsformater