Teknologistøttet simulationsundervisning: som translokation for teoretisk viden og praktisk handlen

Anne-Mette Nortvig, Kathrine Eriksen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

I professionsuddannelser arbejdes der med refleksioner og arbejdsformer, der på forskellig vis sammenkæder teoretisk viden med viden om praktisk handlen. Alligevel problematiseres transferværdien af læringen fra professionsuddannelserne, idet det har vist sig, at der kan være lang vej fra viden om teori og handlen til faktisk handlen i en ofte meget kompleks konkret praksis.
I denne artikel diskuterer vi med cases fra et forsknings- og innovationspro-jekt i sygeplejerskeuddannelsen, hvordan teknologistøttet simulationsundervisning (i form af bl.a. inddragelse af programmerbare manikiner) kan fungere som translokationer mellem den teoretiske viden, den professionsfaglige handlen og refleksioner herover.
OriginalsprogDansk
TidsskriftLæring og Medier
Vol/bind6
Udgave nummer11
ISSN1903-248X
StatusUdgivet - 2013

Emneord

  • professionsdidaktik
  • didaktisk rum
  • simulationsundervisning
  • vekseluddannelse
  • sygeplejerskeuddannelsen

Citationsformater