Abstract
Projektet Mønsterbrydende Science havde til hensigt at styrke gymnasieelevers faglighed i sciencefagene. Gruppeinterviews med elever viste at flere elever ikke læste fagenes tekster, var skeptiske over for læringsudbyttet af læsning i fagene og opfattede læsekompetencer som irrelevante for deres faglige udbytte. Efter at have identificeret denne didaktiske problematik fremstiller artiklen hvordan en stilladserende tilgang til tekstarbejdet kan bidrage til at løse den. Tilgangen fokuserer bl.a. på at aktivere elevernes forforståelse af et emne forud for læsningen og på læseguider som stilladserende greb.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | MONA : Matemati- og Naturfagsdidaktik - tidsskrift for underviser, forskere og formidlere |
Vol/bind | 24 |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 29-44 |
Antal sider | 16 |
ISSN | 2245-8948 |
Status | Udgivet - jun. 2024 |
Emneord
- ungdomsuddannelser
- læsning
- naturvidenskabelige fag