Tekstilaffald, overproduktion og tøjets dårlige pasform er også et spørgsmål om modebranchens økonomi og rammer

Else Skjold, Mette Terkildsen, Ulla Ræbild

Publikation: AndetIndlæg i netbaserede medier

Abstract

I en af de mest omfattende undersøgelser af tøjforbrug i Danmark, udført af Forbrugerrådet Tænk i 2022, viste resultaterne, at pasform var det mest afgørende kriterium for forbrugernes købsbeslutninger. Pris og æstetik kom efterfølgende som væsentlige faktorer, mens bæredygtighed først blev prioriteret på fjerde- eller femtepladsen.

Disse oplysninger understøttes af ny forskning fra en ph.d.-afhandling ved VIA University College som afslører, at pasform og standardstørrelser er et udbredt problem, der ikke kun influerer på købsprocessen, men også spiller en væsentlig rolle for brugerens tilknytning til produktet og dermed også produktets brugsperiode.
Datagrundlaget for afhandlingen er en bodyscanning undersøgelse samt interview af 304 danske kvinder i alderen 17-77 år som afslører, at kun omkring 10 pct. af deltagerne kan placeres inden for de eksisterende standardstørrelser, som tøj produceres efter i dag. Afhandlingens resultater viser yderligere, at 77 pct. af de adspurgte oplever udfordringer med pasform, og for nogle (27 pct.) i sådan en grad, at de ikke kan købe tøj, der passer til deres stilpræferencer, idet deres kropsform ikke passer ind i industriens standarder.

Disse resultater, sammenholdt med forskning foretaget inden for designundervisningsmiljøerne i særligt Danmark og Skandinavien gennem de sidste 10-15 år, afslører et stærkt bekymrende billede af, at størstedelen af modebranchens produktion ikke tilgodeser de kroppe, vi reelt har.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato12 sep. 2024
UdgivelsesstedWasteTech
UdgiverIngeniøren PRO
StatusUdgivet - 12 sep. 2024
NavnWasteTech

Emneord

  • Æstetik, design og medier
  • bæredygtighed
  • circulær økonomi
  • produktion

Citationsformater