Temaindledning: Kunst, politik og pædagogik

Marta Padovan-Özdemir, Søren Langager

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Gennem årene har DpT haft flere temaer om kunst og æstetisk arbejde i pædagogisk praksis. I 1999 med ”Æstetik, kunst og pædagogik” (DpT nr. 4/1999) og ti år senere med temaet ”Æstetik” (DpT nr. 2/2010). I disse temanumre var fokus især på spørgsmålet om æstetikkens generelle betydning for pædagogisk praksis, samt en problematisering af æstetikkens tilsyneladende (politiske) nedprioritering i samme praksis. I dette temanummer zoomer vi ind på den aktivistiske dimension af kunst-baserede pædagogiske interventioner og praksis. Hvilke følelser, erkendelser, ideologier og politiske mobiliseringer er på spil? Hvilke muligheder for at fortolke, performe og beskue verden og livet faciliteres af æstetisk-kunstnerisk pædagogik, og hvilke sociale forandringsprocesser rummes heri?
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Paedagogisk Tidsskrift
Udgave nummer2
Sider (fra-til)5-9
Antal sider5
ISSN0904-2393
StatusUdgivet - sep. 2020

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater