Abstract
Gennem årene har DpT haft flere temaer om kunst og æstetisk arbejde i pædagogisk praksis. I 1999 med ”Æstetik, kunst og pædagogik” (DpT nr. 4/1999) og ti år senere med temaet ”Æstetik” (DpT nr. 2/2010). I disse temanumre var fokus især på spørgsmålet om æstetikkens generelle betydning for pædagogisk praksis, samt en problematisering af æstetikkens tilsyneladende (politiske) nedprioritering i samme praksis. I dette temanummer zoomer vi ind på den aktivistiske dimension af kunst-baserede pædagogiske interventioner og praksis. Hvilke følelser, erkendelser, ideologier og politiske mobiliseringer er på spil? Hvilke muligheder for at fortolke, performe og beskue verden og livet faciliteres af æstetisk-kunstnerisk pædagogik, og hvilke sociale forandringsprocesser rummes heri?
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Tidsskrift | Dansk Paedagogisk Tidsskrift |
| Udgave nummer | 2 |
| Sider (fra-til) | 5-9 |
| Antal sider | 5 |
| ISSN | 0904-2393 |
| Status | Udgivet - sep. 2020 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- flygtninge og indvandrere
- ghetto
- kritik
- migration
- postmigration
- solidaritet
- velfærd