TY - RPRT
T1 - Teoretiske perspektiver på ICS trekantens højre side
AU - Jakobsen, Ida Skytte
AU - Petersen, Lisbeth Rask
PY - 2019
Y1 - 2019
N2 - I 2012 publicerede Socialstyrelsen artiklen ”Teoretiske perspektiver på arbejdet med ICS”.1 Her redegjorde vi for de teoretiske perspektiver, der kunne ses omsat i ICS trekantens fokuspunkter. Artiklen tager afsæt i den præmis, at enhver opmærksomhed, ethvert spørgsmål til et fokusområde bærer en forforståelse, en erfaring og et teoretisk perspektiv i sig. På den baggrund anser vi det for nyttigt, at disse for forståelser kan blive tydelige - og dermed diskuteres. I nærværende artikel vil vi fordybe os i trekantens højre side, der bærer overskriften ”Forældrekompetencer”, og dermed supplere den foregående artikel, der allerede omtaler betydningen af forældrekompetencerne affektregulering og mentalisering (Rask & Jakobsen 2012 s.15-16). Forældrekompetencer kan også ses i en bestemt adfærd i familien og i forhold til barnet.
AB - I 2012 publicerede Socialstyrelsen artiklen ”Teoretiske perspektiver på arbejdet med ICS”.1 Her redegjorde vi for de teoretiske perspektiver, der kunne ses omsat i ICS trekantens fokuspunkter. Artiklen tager afsæt i den præmis, at enhver opmærksomhed, ethvert spørgsmål til et fokusområde bærer en forforståelse, en erfaring og et teoretisk perspektiv i sig. På den baggrund anser vi det for nyttigt, at disse for forståelser kan blive tydelige - og dermed diskuteres. I nærværende artikel vil vi fordybe os i trekantens højre side, der bærer overskriften ”Forældrekompetencer”, og dermed supplere den foregående artikel, der allerede omtaler betydningen af forældrekompetencerne affektregulering og mentalisering (Rask & Jakobsen 2012 s.15-16). Forældrekompetencer kan også ses i en bestemt adfærd i familien og i forhold til barnet.
UR - https://socialstyrelsen.dk/udgivelser/teoretiske-perspektiver-pa-ics-trekantens-hojre-side
M3 - Rapport
BT - Teoretiske perspektiver på ICS trekantens højre side
PB - Socialstyrelsen
CY - Odense
ER -