Abstract
Denne artikel tematiserer forholdet mellem teori og praksis, som det kommer til udtryk i professionsuddannelserne
i Danmark. Med udgangspunkt i refleksioner over, hvad det er, der generelt kendetegner professioner
og professionsbegrebet, indsnævres og afgrænses temaet til de professionsuddannelser, som de danske professionshøjskoler
uddanner til, og som fører frem til en professionsbachelorgrad. Det beskrives, analyseres og diskuteres,
hvordan forholdet mellem teori og praksis forstås i disse uddannelser, og hvordan det potentielt kunne forstås, og
der argumenteres afslutningsvis for, at den dominerende forestilling om, at teoretisk viden er uløseligt knyttet til
praktisk problemløsning, med fordel kunne udfordres.
i Danmark. Med udgangspunkt i refleksioner over, hvad det er, der generelt kendetegner professioner
og professionsbegrebet, indsnævres og afgrænses temaet til de professionsuddannelser, som de danske professionshøjskoler
uddanner til, og som fører frem til en professionsbachelorgrad. Det beskrives, analyseres og diskuteres,
hvordan forholdet mellem teori og praksis forstås i disse uddannelser, og hvordan det potentielt kunne forstås, og
der argumenteres afslutningsvis for, at den dominerende forestilling om, at teoretisk viden er uløseligt knyttet til
praktisk problemløsning, med fordel kunne udfordres.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Nordisk Barnehageforskning |
Vol/bind | 6 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 1-12 |
Antal sider | 12 |
ISSN | 1890-9167 |
Status | Udgivet - 2013 |
Emneord
- professionsdidaktik
- uddannelse
- teori og praksis