Teori og praksis i læreruddannelsen: en definitorisk afgrund eller en dialektisk gave?

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Få udfordringer i læreruddannelsen har været berørt mere end forholdet mellem teori og praksis. Som en professionsuddannelse er det et vilkår, at man skal orientere sig mod den fremtidige praksis og sørge for at levere nye professionsudøvere, som kan agere i og samtidig udvikle den praksis, de skal ud i. Handlings- og udviklingskompetence skal opøves i et samspil mellem praksiserfaringer og ved inddragelse af nyeste forskning og teori.
OriginalsprogDansk
TitelUniversitetsskolen : mellem forskning, uddannelse og skoleudvikling
RedaktørerAlexander von Oettingen, Keld Thorgård
Antal sider12
UdgivelsesstedFrederikshavn
ForlagDafolo
Publikationsdato2019
Sider67-78
ISBN (Trykt)978-87-7160-759-8
StatusUdgivet - 2019

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Skoler, fag og institutioner
  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • Undersøgelsesdesign, teori og metode

Citationsformater