Abstract
I professioner og professionsuddannelserne er der i udpræget grad fokus på såvel teori og praksis som på forholdet mellem dem. Forholdet er imidlertid langt mere komplekst, end det ofte prætenderes. Dette kapitel forsøger på forskellig vis at nå rundt om mange af disse forskellige forståelser. Kapitlet indledes med en grundlagsdiskussion af professioner og deres vidensgrundlag. Herefter går kapitlet mere i dybden med diskussioner af to meget brugte forståelser. Først at teori skal være anvendelig for praksis, dernæst at teori ikke skal være anvendelig for praksis. Teoretisk viden og praktisk viden har fælles træk, men samtidig har de også forskellige logikker og interesser, der kan udfordre hinanden. Derfor kan det være meningsfyldt at diskutere, hvorvidt der i uddannelserne skal bygges bro mellem teori og praksis, og om teori således skal være anvendelig for praksis, eller om man i stedet skulle holde teori og praksis adskilt.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Klassisk og Moderne Pædagogisk Teori |
Redaktører | Peter Østergaard Andersen, Tomas Ellegaard |
Antal sider | 11 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Publikationsdato | 2017 |
Udgave | 3. |
Sider | 244-254 |
ISBN (Trykt) | 9788741262857 |
Status | Udgivet - 2017 |
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv