Teori og praksis i profession og professionsuddannelser

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

I professioner og professionsuddannelserne er der i udpræget grad fokus på såvel teori og praksis som på forholdet mellem dem. Forholdet er imidlertid langt mere komplekst, end det ofte prætenderes. Dette kapitel forsøger på forskellig vis at nå rundt om mange af disse forskellige forståelser. Kapitlet indledes med en grundlagsdiskussion af professioner og deres vidensgrundlag. Herefter går kapitlet mere i dybden med diskussioner af to meget brugte forståelser. Først at teori skal være anvendelig for praksis, dernæst at teori ikke skal være anvendelig for praksis. Teoretisk viden og praktisk viden har fælles træk, men samtidig har de også forskellige logikker og interesser, der kan udfordre hinanden. Derfor kan det være meningsfyldt at diskutere, hvorvidt der i uddannelserne skal bygges bro mellem teori og praksis, og om teori således skal være anvendelig for praksis, eller om man i stedet skulle holde teori og praksis adskilt.
OriginalsprogDansk
TitelKlassisk og Moderne Pædagogisk Teori
RedaktørerPeter Østergaard Andersen, Tomas Ellegaard
Antal sider11
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdato2017
Udgave3.
Sider244-254
ISBN (Trykt)9788741262857
StatusUdgivet - 2017

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv

Citationsformater