Abstract
Den pædagogiske diskussion om relationen mellem teori og praksis udfordres aktuelt via transformationer af en række felter fx indenfor forskning og uddannelse. Artiklens omdrejningspunkt er, at der er sket en ’omvendelse’, dvs. at praksiskrav på en ny radikal måde er blevet styrende for teorikrav. Markedsøkonomiske behov er blevet styrende for, hvad der kan og skal kræves af forskningen, af uddannelserne, af skoleviden og af tænkning. En snæver teori-praksisdiskussion i den pædagogiske verden skal udfordres og udvikles gennem at forstå, hvordan usynlige magtrelationer ligger under og legitimerer neutrale forestillinger om fx kontinuitet mellem teori og praksis.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Dansk Paedagogisk Tidsskrift |
Udgave nummer | 4 |
Sider (fra-til) | 60-68 |
Antal sider | 9 |
ISSN | 0904-2393 |
Status | Udgivet - 2014 |
Emneord
- teori-praksis