Teori og praksis – invers: Fra teori implementeres i praksis, til hvad praksis kræver af teori

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

    Abstract

    Den pædagogiske diskussion om relationen mellem teori og praksis udfordres aktuelt via transformationer af en række felter fx indenfor forskning og uddannelse. Artiklens omdrejningspunkt er, at der er sket en ’omvendelse’, dvs. at praksiskrav på en ny radikal måde er blevet styrende for teorikrav. Markedsøkonomiske behov er blevet styrende for, hvad der kan og skal kræves af forskningen, af uddannelserne, af skoleviden og af tænkning. En snæver teori-praksisdiskussion i den pædagogiske verden skal udfordres og udvikles gennem at forstå, hvordan usynlige magtrelationer ligger under og legitimerer neutrale forestillinger om fx kontinuitet mellem teori og praksis.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftDansk Paedagogisk Tidsskrift
    Udgave nummer4
    Sider (fra-til)60-68
    Antal sider9
    ISSN0904-2393
    StatusUdgivet - 2014

    Emneord

    • teori-praksis

    Citationsformater