@book{9365232d62834f548e18b787fecc69e5,
title = "Teori og praksis p{\aa} SOSU-uddannelserne: et aktionsforskningsprojekt p{\aa} SOSU Fyn",
abstract = "'Teori og praksis p{\aa} SOSU-uddannelserne' er resultatet af et samarbejde mellem Center for Forskning i Skoleudvikling (CFS) p{\aa} Syddansk Universitet og SOSU Fyn. Bogen indeholder kvantitative og kvalitative analyser af den eksisterende kultur foretaget af projektets medvirkende forskere samt refleksioner over m{\aa}der at overskride denne kultur gennem aktioner foretaget af projektets medvirkende l{\ae}rere.Projektet har haft to form{\aa}l:•at bidrage til at udvikle praksisn{\ae}re uddannelser med t{\ae}tte relationer mellem skole/praktik og teori/praksis og•at kvalificere, motivere og fastholde SOSU-skolens elever gennem praksisn{\ae}re uddannelser.Projektet har v{\ae}ret organiseret som aktionsforskning. Hermed menes f{\o}rst og fremmest, at m{\aa}let har v{\ae}ret at udvikle nye former for undervisning, som forholdt sig til teori-praksis-forholdet. Forskere og praktikere (som i dette projekt prim{\ae}rt har v{\ae}ret l{\ae}rere) har haft hver deres funktion i projektet. L{\ae}rerne har udformet aktioner, som de derefter har afpr{\o}vet og justeret, og samtidig har de unders{\o}gt effekten af deres tiltag i forhold til eleverne bl.a. gennem interviews, evalueringer og l{\o}bende refleksioner. Forskerne har dels foretaget selvst{\ae}ndige studier af skolekulturen og elevers forskellige tilgange til uddannelsen dels observeret undervisning deltaget i v{\ae}rksteder og i diverse samtaler, hvor s{\aa}vel l{\ae}rernes erfaringer som resultaterne af forskernes studier er blevet diskuteret.",
keywords = "praksis, praksisn{\ae}re uddannelser, refleksion, teori",
author = "B{\o}je, {Jakob Ditlev} and Steen Beck",
editor = "Helle Winum and Dorrit West",
year = "2015",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-90220-231",
publisher = "Unge P{\ae}dagoger",
address = "Danmark",
}