Abstract
Det er en fornøjelse at præsentere Teorier om læring - en læringspsykologisk antologi. Den store interesse for læringsbegrebet i dag understreger behovet for en udgivelse, der præsenterer nogle af de mest centrale teorier på området i en kort og overskuelig form. Bogen præsenterer derfor en række artikler, der beskriver fænomenet læring ud fra forskellige faglige retninger og traditioner. Der er tale om en bred vifte af både ældre og nyere teorier, hvor den røde tråd er spørgsmålet om, hvordan læreprocesser kan forstås og beskrives.
Læring er et komplekst og omfattende fænomen, der kan beskrives ud fra mange forskellige teoretiske udgangspunkter eller perspektiver. Hvert kapitel i bogen repræsenterer en tradition eller retning, der bygger på mange års forskning og litteraturproduktion. Ikke desto mindre er det bogens ambition at give læseren et indblik i og udsyn over de udvalgte teoriområder. Bogen forsøger at skabe overskuelighed indenfor centrale dele af det læringsteoretiske landskab.
Bogen henvender sig til studerende i forskellige mellemlange videregående uddannelser og i efter- og videreuddannelsesforløb, hvor læringstemaet er aktuelt, bl.a. i faget psykologi. Bogen har også relevans for andre fag der trækker på psykologien, ikke mindst for pædagogik og didaktik.
Som udgangspunkt kan hvert kapitel læses som selvstændigt bidrag, men samtidig vil læseren også finde mange indholdselementer, der går på tværs af de enkelte kapitler. Disse henvisninger, forbindelser eller sammenhænge skal ses som en naturlig konsekvens af områdets kompleksitet og af den gæld, som de forskellige retninger og traditioner står i til hinanden.
Alle artiklerne er nye og skrevet til denne antologi, og Tia Hansen og Kristine Jensen de López’ artikel er den første præsentation på dansk af Michael Tomasellos forskning og teoriudvikling. I indholdsfortegnelsen rubriceres Knud Illeris’ læringsteori som helhedsorienteret, idet hans teori medtænker dimensioner og processer, som ellers ofte beskrives hver for sig i andre teoriretninger.
Som følge af områdets omfang og af mit ønske om at favne bredt medfører den nødvendige prioritering, at nogle teorier ikke optræder i denne antologi. Til trods for disse begrænsninger håber jeg, at læseren får udbytte af de mange spændende bidrag og perspektiver, som bogen indeholder.
Læring er et komplekst og omfattende fænomen, der kan beskrives ud fra mange forskellige teoretiske udgangspunkter eller perspektiver. Hvert kapitel i bogen repræsenterer en tradition eller retning, der bygger på mange års forskning og litteraturproduktion. Ikke desto mindre er det bogens ambition at give læseren et indblik i og udsyn over de udvalgte teoriområder. Bogen forsøger at skabe overskuelighed indenfor centrale dele af det læringsteoretiske landskab.
Bogen henvender sig til studerende i forskellige mellemlange videregående uddannelser og i efter- og videreuddannelsesforløb, hvor læringstemaet er aktuelt, bl.a. i faget psykologi. Bogen har også relevans for andre fag der trækker på psykologien, ikke mindst for pædagogik og didaktik.
Som udgangspunkt kan hvert kapitel læses som selvstændigt bidrag, men samtidig vil læseren også finde mange indholdselementer, der går på tværs af de enkelte kapitler. Disse henvisninger, forbindelser eller sammenhænge skal ses som en naturlig konsekvens af områdets kompleksitet og af den gæld, som de forskellige retninger og traditioner står i til hinanden.
Alle artiklerne er nye og skrevet til denne antologi, og Tia Hansen og Kristine Jensen de López’ artikel er den første præsentation på dansk af Michael Tomasellos forskning og teoriudvikling. I indholdsfortegnelsen rubriceres Knud Illeris’ læringsteori som helhedsorienteret, idet hans teori medtænker dimensioner og processer, som ellers ofte beskrives hver for sig i andre teoriretninger.
Som følge af områdets omfang og af mit ønske om at favne bredt medfører den nødvendige prioritering, at nogle teorier ikke optræder i denne antologi. Til trods for disse begrænsninger håber jeg, at læseren får udbytte af de mange spændende bidrag og perspektiver, som bogen indeholder.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | Værløse |
---|---|
Forlag | Billesøe og Baltzer |
Udgave | 1. udgave |
Antal sider | 288 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7842-208-8 |
Status | Udgivet - 2007 |