Abstract
Hovedformålet med denne artikel er at spørge til hvordan brugen af digitale og sociale medier påvirker positioneringen af subjektet. Gennem en psykoanalytisk teoretisk ramme vil artiklen pege på transformative aspekter i dannelsen af forskellige diskurser og hvordan dette påvirker unges måde at forstå information på. Artiklen peger således på, hvorledes psykoanalytiske begreber kan finde anvendelse i analysen af det digitale medierum. Artiklen vil undersøge følgende spørgsmål "Hvordan påvirker brugen af digitale og sociale medier dannelsen af subjektet?" og "hvilken betydning har sociale medier og digital interfacing for det menneskelige subjekts forståelse af information?"
Artiklen vil ved brug af Jacques Lacans kommunikationsmodel give et eksempel på hvordan en psykoanalytisk tilgang kan anvendes som analytisk blik på
digitale medier, information og meningsdannelse.
Artiklen vil ved brug af Jacques Lacans kommunikationsmodel give et eksempel på hvordan en psykoanalytisk tilgang kan anvendes som analytisk blik på
digitale medier, information og meningsdannelse.
Originalsprog | Engelsk |
---|---|
Tidsskrift | Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling |
Vol/bind | årg. 4 |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 53-62 |
Antal sider | 10 |
ISSN | 2245-2931 |
Status | Udgivet - aug. 2015 |
Udgivet eksternt | Ja |