@inbook{c20be4639ea14d4890a3f745c362d19b,
title = "Then came antropoc{\ae}n. Litteraturens og litteraturundervisningens rolle i disse pr{\ae}apokalyptiske tider",
abstract = "Litteraturen og litteraturkritikken er if{\o}lge kulturforskeren Gregers Andersen langt om l{\ae}nge begyndt p{\aa} parallelt med naturvidenskaben at besk{\ae}ftige sig med klimakrisen. Litteraturen har siden 00{\textquoteright}erne taget fat p{\aa} opgaven med en r{\ae}kke v{\ae}rker, som kan samles under den forholdsvis nye generiske betegnelse klimafiktion eller, om man vil, cli fi. Andersen formulerer i sin forskning nogle interessante bud p{\aa}, hvordan man litteraturvidenskabeligt kan forholde sig til klimalitteraturen og klimakrisen. Disse nye litter{\ae}re og litteraturvidenskabelige tiltag og landvindinger n{\aa}r dog n{\ae}ppe l{\ae}ngere ud end til en sn{\ae}ver kulturel elite, hvis ikke ogs{\aa} litteraturp{\ae}dagogikken parallelt med naturfagsdidaktikkenudvikler veje til at f{\aa} skolens litteraturundervisning til at besk{\ae}ftige sig med klimakrisen. Litteraturp{\ae}dagogikken m{\aa} tage et ansvar for at bidrage til, atlitter{\ae}re og litteraturvidenskabelige pointer n{\aa}r ud til de yngste generationer,hvor de kan g{\o}re en forskel.Norske Nina Goga foresl{\aa}r {\o}kokritiske samtaler om b{\o}rnelitter{\ae}re klassikere som en mulig vej. En anden vej kunne g{\aa} via to af 90{\textquoteright}ernes amerikanske stedsdidaktikere David W. Orr og David A. Gruenewald og deres respektive budp{\aa} udviklingen af en ”Place-Conscious Education”. Stedbaseret l{\ae}sning vil somlitteraturp{\ae}dagogisk og udeskoledidaktisk metode m{\aa}ske kunne bidrage til atskabe opm{\ae}rksomhed p{\aa} og omsorg over for steder, lokalt og globalt, i kraftaf litteraturen. Og opm{\ae}rksomhed p{\aa} litteraturen i kraft af steder.",
keywords = "L{\ae}ring, p{\ae}dagogik og undervisning, Det antropoc{\ae}ne, b{\ae}redygtighed, dannelse, litteratur",
author = "Eggersen, {Dorte Vang}",
year = "2020",
month = jul,
language = "Dansk",
pages = "40--55",
editor = "Jesper Garsdal",
booktitle = "B{\ae}redygtighed og b{\ae}redygtig udvikling: uddannelse, dannelse og fagdidaktik i skole, erhvervs- og professionsuddannelser",
publisher = "VIA University College",
address = "Danmark",
}