Then came antropocæn. Litteraturens og litteraturundervisningens rolle i disse præapokalyptiske tider

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

    267 Downloads (Pure)

    Abstract

    Litteraturen og litteraturkritikken er ifølge kulturforskeren Gregers Andersen langt om længe begyndt på parallelt med naturvidenskaben at beskæftige sig med klimakrisen. Litteraturen har siden 00’erne taget fat på opgaven med en række værker, som kan samles under den forholdsvis nye generiske betegnelse klimafiktion eller, om man vil, cli fi. Andersen formulerer i sin forskning nogle interessante bud på, hvordan man litteraturvidenskabeligt kan forholde sig til klimalitteraturen og klimakrisen. Disse nye litterære og litteraturvidenskabelige tiltag og landvindinger når dog næppe længere ud end til en snæver kulturel elite, hvis ikke også litteraturpædagogikken parallelt med naturfagsdidaktikken
    udvikler veje til at få skolens litteraturundervisning til at beskæftige sig med klimakrisen. Litteraturpædagogikken må tage et ansvar for at bidrage til, at
    litterære og litteraturvidenskabelige pointer når ud til de yngste generationer,
    hvor de kan gøre en forskel.

    Norske Nina Goga foreslår økokritiske samtaler om børnelitterære klassikere som en mulig vej. En anden vej kunne gå via to af 90’ernes amerikanske stedsdidaktikere David W. Orr og David A. Gruenewald og deres respektive bud
    på udviklingen af en ”Place-Conscious Education”. Stedbaseret læsning vil som
    litteraturpædagogisk og udeskoledidaktisk metode måske kunne bidrage til at
    skabe opmærksomhed på og omsorg over for steder, lokalt og globalt, i kraft
    af litteraturen. Og opmærksomhed på litteraturen i kraft af steder.
    OriginalsprogDansk
    TitelBæredygtighed og bæredygtig udvikling: uddannelse, dannelse og fagdidaktik i skole, erhvervs- og professionsuddannelser
    RedaktørerJesper Garsdal
    Antal sider16
    UdgivelsesstedAarhus
    ForlagVIA University College
    Publikationsdatojul. 2020
    Sider40-55
    Kapitel3
    ISBN (Elektronisk)978-87-971733-6-7
    StatusUdgivet - jul. 2020

    Emneord

    • Læring, pædagogik og undervisning
    • Det antropocæne
    • bæredygtighed
    • dannelse
    • litteratur

    Citationsformater