Tid til fritid? – om unges hverdagsliv i balancen mellem familieliv, fritidsaktiviteter og skolearbejde under skolereformens hverdagsvirkelighed

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

Abstract

Denne artikel fokuserer på unge 8.-klasseelevers forestillinger om det normale ungdomsliv. For hvordan navigerer man som ung gennem hverdagen med alt det ind imellem, der lige skal tages stilling til – skolen, lektierne, fritidsaktiviteterne, vennerne
– og ikke mindst fremtiden?
Forelægget for denne artikel er forskningsprojektet:
”Forestillinger om ungdom og normalitet i provinsen – Om konstruktioner af sted og aktivitet i spændingen imellem unges hverdagslivsperspektiver og strukturelle krav”. Med afsæt i unge fra tre 8. klasser fra en mellemstor dansk provinsby, undersøger
vi, hvordan unge her oplever, definerer og konstruerer ungdom, normalitet og tilhør i deres daglige fritidsliv.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer11
TidsskriftUnge Paedagoger
Vol/bindÅrgang 80
Udgave nummer2
Sider (fra-til)84-92
Antal sider9
ISSN0106-5386
StatusUdgivet - 7 jun. 2019

Emneord

  • Børn og unge
  • folkeskole
  • folkeskolerefomen 2014
  • fritidsliv
  • uddannelsesparathed
  • unges egne oplevelser
  • unges perspektiver
  • unges stemmer

Citationsformater