Tidlig læring og curricularisering af familieliv: om magt og værdiladede spørgsmål i relationer mellem daginstitution og hjem

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Magt og værdiladede spørgsmål udspiller sig i de relationer, der bliver skabt mellem daginstitution og hjem og som en del af pædagogers og forældres daglige samarbejde om børn. I artiklen tages der afsæt i et forskningsprojekt om pædagog-forældresamarbejde. Der argumenteres for at se ’policymaking’ som noget, der indebærer sociale kampe og magt, hvor pædagoger, forældre og børn også er meningsskabende. Dette omfatter spørgsmål om, hvilke roller som pædagoger og forældre forventes at udfylde i forhold til børn, og hvem som har magt til og mulighed for at definere, hvad der er godt nok for hvem.
OriginalsprogDansk
TidsskriftKognition & Paedagogik
Vol/bind30
Udgave nummer115
Sider (fra-til)52-62
ISSN0906-6225
StatusUdgivet - 2020

Emneord

  • Børn og unge
  • Børneliv
  • Daginstitutioner
  • Familie
  • Policy
  • Pædagogers praksis

Citationsformater