Abstract
Forestillingen om at sprogtilegnelse er et lineært fænomen, hvor skriftsprogstilegnelse først hører til i skoleregi, er for længst passé (Fast, 2009). Ud fra et literacyperspektiv er der enighed om, at barnets tidlige skriftsproglige erfaringer kan danne aktivt grundlag for skriftsprogtilegnelsen (Brostrøm & Jensen, 2013). Forskning peger på, at børns tidlige erfaringer med skriftsprog ikke altid bringes aktivt i spil i overgangsarbejdet mellem dagtilbud og skole (Nationalt videnscenter for læsning, 2015; Fast 2009). At bygge bro mellem dagtilbud og SFO/skole vil derfor være en vigtig præmis for at børns tidlige literacy bringes ind i klasseværelset. Forskning peger på vigtigheden af, at børnene i denne overgangsproces er aktive deltagere med mulighed for at tage direkte afsæt i de erfaringer, de medbringer (Ackesjö, 2014). Præsentationen bygger på et konkret forsknings- og udviklingsprojekt mellem UC Syddanmark og Varde kommune. Projektet har haft fokus på det tværprofessionelle samarbejde mellem dagtilbud og SFO/skole med henblik på at understøtte børns tidlige literacy i overgangen mellem dagtilbud og skole. I sådan et tværprofessionelt samarbejde er der brug for fælles orienteringspunkter og fælles mål. (Højholdt, 2013, p. 23), og der har i projektet været fokus på, at lærere og pædagoger oparbejder et fælles fundament og begrebsapparat for at få øje på og dermed understøtte børnenes literacykompetencer. Opgaven for de professionelle har været at tilrettelægge læringsmiljøer, hvor det bliver muligt for børnene at resituere deres literacykompetencer, dvs. at børnene oplever, at deres sproglige viden er relevant og kan bringes i anvendelse i den nye kontekst. Som et bæremedie for børnenes literacykompetencer blev anvendt digitale teknologier med henblik på at resiturere disse kompetencer i overgangen fra dagtilbud til skole. Analyser og fund fra projektet fremlægges ved præsentationen. Referencer:
Ackesjö, H. (2014): Barns övergångar till och från förskoleklass. Gränser, identiteter och (dis-) kontinuiteter. Kalmar: Linnéeuniversitetet.
Beyer, Lone, Lisbeth Wilms, Katrine Munch & Stine Lindberg (red.) (2013): Skolen - set fra børnehaven Børns forventninger til og forestillinger om skolen, Børnerådet
Bleses, Dorthe, Anders Højen & Mette Kjær Andersen (2015): Sproget kan styrkes. Rapport om effekten af sprogindsatserne SPELL og Fart på sproget i danske dagtilbud. Socialstyrelsen
Brostrøm, S. & Jensen, A.S. (2013): Sproghistorier – en alsidig literacy-pædagogik i børnehave, SFO og indskoling, Frederikshavn: Dafolo
Clark, A & Moss, P (2001): Listening to Young Children: The Mosaic Approach. London: National Children’s Bureau.
Cope, B. & Kalantzis, M. (2015): "The Things You Do to Know: An Introduction to the Pedagogy of Multiliteracies", i: Cope, B & Kalantzis, M: A Pedagogy of Multiliteracies. Learning By Design, s. 1-36 London: Palgrave
Dohn, Nina Bonderup & Jens Jørgen Hansen (2016): Didaktik, design og digitalisering. Samfundslitteratur
EVA, Danmarks Evalueringsinstitut (2015): Bakspejlet Temahæfte: Overgang fra Dagtilbud til Skole
Fast, Carina (2009): Literacy – i familie, børnehave og skole, Aarhus: Klim.
Højholdt, Andy (2013): Tværprofessionelt samarbejde i teori og praksis, Kbh: Hans Reitzels Forlag
Jahnke, Isa, Lars Norqvist & Andres Olsson (2013): Nye undervisningsmetoder – hvad vi kan lære af Odder?http://www.oddernettet.dk/dokumenter/ipads_hvad_kan_vi_laere_af_odder_jahnke.pdf
Margretts, K (2007): “Transition to School – Complexity and diversity”, i: European Early Childhood Research Journal 10 (2) 104-113
Ministeriet for børn, ligestilling, integration og sociale forhold: En god start på livet for alle, 21 Maj, 2015
National Early Literacy Panel (2008). Developing early literacy. A Scientific Synthesisof Early Literacy Development and Implication for Intervention, National Institute for Literacy
Nationalt Videnscenter for Læsning (2012): Tidsskriftet Viden om Literacy, nr. 12, 2012
Skjeldbred, Dagrun & Aslaug Veum (2015): Literacy i læringskontekster. Århus: Klim
Vogler, P., Crivello, G. and Woodhead, M. (2008) Early childhood transitions research: A review of concepts, theory, and practice. Working Paper No. 48. The Hague, The Netherlands: Bernard van Leer Foundation.
Ackesjö, H. (2014): Barns övergångar till och från förskoleklass. Gränser, identiteter och (dis-) kontinuiteter. Kalmar: Linnéeuniversitetet.
Beyer, Lone, Lisbeth Wilms, Katrine Munch & Stine Lindberg (red.) (2013): Skolen - set fra børnehaven Børns forventninger til og forestillinger om skolen, Børnerådet
Bleses, Dorthe, Anders Højen & Mette Kjær Andersen (2015): Sproget kan styrkes. Rapport om effekten af sprogindsatserne SPELL og Fart på sproget i danske dagtilbud. Socialstyrelsen
Brostrøm, S. & Jensen, A.S. (2013): Sproghistorier – en alsidig literacy-pædagogik i børnehave, SFO og indskoling, Frederikshavn: Dafolo
Clark, A & Moss, P (2001): Listening to Young Children: The Mosaic Approach. London: National Children’s Bureau.
Cope, B. & Kalantzis, M. (2015): "The Things You Do to Know: An Introduction to the Pedagogy of Multiliteracies", i: Cope, B & Kalantzis, M: A Pedagogy of Multiliteracies. Learning By Design, s. 1-36 London: Palgrave
Dohn, Nina Bonderup & Jens Jørgen Hansen (2016): Didaktik, design og digitalisering. Samfundslitteratur
EVA, Danmarks Evalueringsinstitut (2015): Bakspejlet Temahæfte: Overgang fra Dagtilbud til Skole
Fast, Carina (2009): Literacy – i familie, børnehave og skole, Aarhus: Klim.
Højholdt, Andy (2013): Tværprofessionelt samarbejde i teori og praksis, Kbh: Hans Reitzels Forlag
Jahnke, Isa, Lars Norqvist & Andres Olsson (2013): Nye undervisningsmetoder – hvad vi kan lære af Odder?http://www.oddernettet.dk/dokumenter/ipads_hvad_kan_vi_laere_af_odder_jahnke.pdf
Margretts, K (2007): “Transition to School – Complexity and diversity”, i: European Early Childhood Research Journal 10 (2) 104-113
Ministeriet for børn, ligestilling, integration og sociale forhold: En god start på livet for alle, 21 Maj, 2015
National Early Literacy Panel (2008). Developing early literacy. A Scientific Synthesisof Early Literacy Development and Implication for Intervention, National Institute for Literacy
Nationalt Videnscenter for Læsning (2012): Tidsskriftet Viden om Literacy, nr. 12, 2012
Skjeldbred, Dagrun & Aslaug Veum (2015): Literacy i læringskontekster. Århus: Klim
Vogler, P., Crivello, G. and Woodhead, M. (2008) Early childhood transitions research: A review of concepts, theory, and practice. Working Paper No. 48. The Hague, The Netherlands: Bernard van Leer Foundation.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 21 maj 2017 |
Status | Udgivet - 21 maj 2017 |
Begivenhed | The 6th NoFa-conference 2017: : Interplay between general and subject specific knowledge about teaching and learning in school and teacher education – perspectives and challenges. - University of Southern Denmark, Odense, Danmark Varighed: 29 maj 2017 → 31 maj 2017 Konferencens nummer: 6 |
Konference
Konference | The 6th NoFa-conference 2017 |
---|---|
Nummer | 6 |
Lokation | University of Southern Denmark |
Land/Område | Danmark |
By | Odense |
Periode | 29/05/17 → 31/05/17 |