Abstract
Der er ikke i Danmark tradition for at se og tænke det pædagogiske arbejde i dagtilbud i forhold til tidlig matematik. I praksis er der mange læringskilder til læring af tidlig matematik i dagtilbud, som anvendes mere eller mindre bevidst.
Tidlig matematik stiller en udfordring til pædagoger på to måder:
• At få øje på matematikken i hverdagen, for at kunne understøtte børns læring af tidlig matematik.
• At støtte op om den læring af tidlig matematik, som er meningsfuld for børn i deres leg og i hverdagsrutiner og aktiviteter.
Hensigten med denne artikel er at tage denne udfordring op ved at forklare hvordan tidlig matematik kan forstås og hvordan pædagoger gennem samtale i hverdagsrutiner og situationer kan fremme at børn tilegner sig kompetencer i tidlig matematik, på en måde som er meningsfulde for børnene.
Hensigten er at bidrage til udvikling af den pædagogiske faglighed inden for rammerne af den danske børnehavetradition. Denne udvikling af praksis består i denne artikel af:
• At få greb om og begreb på hvad tidlig matematik er
• At få øje på tidlig matematik i dagtilbuddets hverdagen
• At få øje på børns læring af tidlig matematik, både hvad de selv er i færd med at lære, hvordan de lærer og hvad de kunne lære med voksenstøtte.
• At introducere en didaktisk tænkning, som bygger på meningsfuld læring for børnene, at pædagoger sætter fokus på læring af tidlig matematik og støtter læring gennem samtale og deltagelse.
Tidlig matematik stiller en udfordring til pædagoger på to måder:
• At få øje på matematikken i hverdagen, for at kunne understøtte børns læring af tidlig matematik.
• At støtte op om den læring af tidlig matematik, som er meningsfuld for børn i deres leg og i hverdagsrutiner og aktiviteter.
Hensigten med denne artikel er at tage denne udfordring op ved at forklare hvordan tidlig matematik kan forstås og hvordan pædagoger gennem samtale i hverdagsrutiner og situationer kan fremme at børn tilegner sig kompetencer i tidlig matematik, på en måde som er meningsfulde for børnene.
Hensigten er at bidrage til udvikling af den pædagogiske faglighed inden for rammerne af den danske børnehavetradition. Denne udvikling af praksis består i denne artikel af:
• At få greb om og begreb på hvad tidlig matematik er
• At få øje på tidlig matematik i dagtilbuddets hverdagen
• At få øje på børns læring af tidlig matematik, både hvad de selv er i færd med at lære, hvordan de lærer og hvad de kunne lære med voksenstøtte.
• At introducere en didaktisk tænkning, som bygger på meningsfuld læring for børnene, at pædagoger sætter fokus på læring af tidlig matematik og støtter læring gennem samtale og deltagelse.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 16 dec. 2015 |
Status | Udgivet - 16 dec. 2015 |
Emneord
- didaktik
- leg og læring
- voksen-barn forholdet
- matematik
- tidlig matematik
- daginstitutioner
- læring gennem deltagelse
- læringsmiljø
- uformel læring