Tidligere sprogstart: Forskningsanbefalinger og pædagogiske veje at gå

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    I kapitlet sætter vi fokus på de muligheder og udfordringer, som en tidligere fremmedsprogsundervisning giver for elever og sproglærere i folkeskolen, idet såvel første som andet sprogfag nu er obligatoriske. Hvad siger international og national forskning om den tidligere sprogstart: Hvilke begrundelser findes der for den tidligere fremmedsprogsundervisning? Hvordan skal/kan det gøres? Vi søger didaktiske anvisninger til planlægning, gennemførelse og evaluering af en læringsmålstyret undervisning med afsæt i en kommunikativ-funktionel tilgang til sproglæring og sprogbrug.
    I kapitlet opsummeres internationale og nationale forsknings- og evalueringsprojekter om den tidligere sprogstart. Med udgangspunkt i centrale praksisanbefalinger, der formuleres i den internationale forskning om den tidligere sprogstart, uddybes syv væsentlige tematikker, der går på tværs af sprogene engelsk, fransk og tysk: 1. læringsmålstyret undervisning, 2. progressionstanken, 3. læringsstrategier, 4. emner, der er meningsfulde i den tidligere sprogstart, 5. fokus på form/literacy, 6. barnets centrale veje til læring og 7. pluralistiske tilgange til sprog og kultur.
    OriginalsprogDansk
    TitelSprogfag i forandring – pædagogik og praksis
    RedaktørerAnnette Søndergaard Gregersen
    Antal sider30
    UdgivelsesstedFrederiksberg
    ForlagSamfundslitteratur
    Publikationsdato2015
    Udgave2.
    Sider247-284
    ISBN (Trykt)978-87-593-2066-2
    StatusUdgivet - 2015

    Emneord

    • sprogtilegnelse

    Citationsformater