Tidligere sprogstart: Forskningsanbefalinger og pædagogiske veje at gå

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

I kapitlet sætter vi fokus på de muligheder og udfordringer, som en tidligere fremmedsprogsundervisning giver for elever og sproglærere i folkeskolen, idet såvel første som andet sprogfag nu er obligatoriske. Hvad siger international og national forskning om den tidligere sprogstart: Hvilke begrundelser findes der for den tidligere fremmedsprogsundervisning? Hvordan skal/kan det gøres? Vi søger didaktiske anvisninger til planlægning, gennemførelse og evaluering af en læringsmålstyret undervisning med afsæt i en kommunikativ-funktionel tilgang til sproglæring og sprogbrug.
I kapitlet opsummeres internationale og nationale forsknings- og evalueringsprojekter om den tidligere sprogstart. Med udgangspunkt i centrale praksisanbefalinger, der formuleres i den internationale forskning om den tidligere sprogstart, uddybes syv væsentlige tematikker, der går på tværs af sprogene engelsk, fransk og tysk: 1. læringsmålstyret undervisning, 2. progressionstanken, 3. læringsstrategier, 4. emner, der er meningsfulde i den tidligere sprogstart, 5. fokus på form/literacy, 6. barnets centrale veje til læring og 7. pluralistiske tilgange til sprog og kultur.
OriginalsprogDansk
TitelSprogfag i forandring – pædagogik og praksis
RedaktørerAnnette Søndergaard Gregersen
Antal sider30
UdgivelsesstedFrederiksberg
ForlagSamfundslitteratur
Publikationsdato2015
Udgave2.
Sider247-284
ISBN (Trykt)978-87-593-2066-2
StatusUdgivet - 2015

Emneord

  • sprogtilegnelse
  • Tidligere sprogstart
  • flersprogethedsdidaktik
  • fokus på form
  • læringsmålstyret undervisning
  • læringsstrategier
  • praksisanbefalinger
  • progression

Citationsformater