Abstract
"Pædagoger har som helt afgørende formidlere af omverdensforhold uomtvisteligt et ansvar for at sikre en grundlæggende naturvidenskabelig dannelse og tænding af interesse for naturvidenskabelige forhold og tankegang. Alle danske børn bruger i dag meget tid i institutioner fra de er helt små til langt op i skolealderen og er sammen med pædagoger, der har multifunktion som omsorgsgivere, rollemodeller, rådgivere og omverdens-vejvisere. Så pædagoger er en afgørende brik i en forbedret naturvidenskabelig dannelse generelt i befolkningen. Men hvordan?"
"Selvom der er store ting på spil som generel naturvidenskabelig og teknologisk dannelse, skoleparathed, at få uddannet flere folk indenfor naturvidenskab, at sikre fremtidens innovative arbejdsstyrke etc. så skal arbejdet med science indenfor det pædagogiske området først og fremmest i nuet være rettet mod "emergent science" (altså den gryende forståelse for de store lovmæssigheder i naturen) gennem fokus på de umiddelbare pædagogiske formål: Sjov, forundring, nysgerrighed, leg, kammeratskaber, omsorg, inklusion, fantasi, fortælling og kreativitet. Erfaringer skabt gennem science kan være værdifulde på mange områder også udover det direkte naturvidenskabelige."
"Selvom der er store ting på spil som generel naturvidenskabelig og teknologisk dannelse, skoleparathed, at få uddannet flere folk indenfor naturvidenskab, at sikre fremtidens innovative arbejdsstyrke etc. så skal arbejdet med science indenfor det pædagogiske området først og fremmest i nuet være rettet mod "emergent science" (altså den gryende forståelse for de store lovmæssigheder i naturen) gennem fokus på de umiddelbare pædagogiske formål: Sjov, forundring, nysgerrighed, leg, kammeratskaber, omsorg, inklusion, fantasi, fortælling og kreativitet. Erfaringer skabt gennem science kan være værdifulde på mange områder også udover det direkte naturvidenskabelige."
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 2017 |
Status | Udgivet - 2017 |