Tillid og tvivl: Grunddilemmaer i pædagoger og forældres samarbejde om børns hverdagsliv

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

I denne artikel undersøger vi, hvordan nøglebegreberne tillid og tvivl knytter sig til forældre og pædagoger samarbejde om børne hverdagsliv. Vi undersøger begrebernes historiske forankring og trækker derfra tråde til nutidens vuggestuepraksis. Analyserne i denne artiklens trækker på det igangværende praksisforskningsprojekt Samarbejde om småbørn. Vi undersøger i analyserne udforsker vi, hvordan tillid ikke blot kan forstås relationelt og som knyttet til intersubjektive samspil mellem pædagoger og forældre, men som må analyseres kontekstuelt i forhold til den konkrete samfundsmæssige og historiske praksis, som daginstitutionen er en del af (fx Lave 2019). Gennem både historiske og empiriske analyser, ser vi på. Med baggrund i historiske analyser af betingelser for tillidsarbejde mellem forældre og professionelle, belyser vi gennem empiriske nedslag, hvordan mange af de vanskeligheder der opstår i det daglige samarbejde mellem forældre og pædagoger handler om andet og mere end subjektiv tillid og relationelle aspekter. De handler også om historiske grund-dilemmaer som den pædagogiske praksis er forankret i og dermed om en langt mere generaliseret tillid, hvor historiske diskussioner om (og tvivl om) hvorvidt daginstitutionen fungerer som en kompenserende eller understøttende foranstaltning i småbørns- og forældre hverdagsliv.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk pædagogisk Tidsskrift
ISSN0904-2393
StatusUnder udarbejdelse - 1 apr. 2020

Emneord

  • Børn og unge

Citationsformater