@phdthesis{7422a2f2ee64419eba1215a0908266ad,
title = "Tillidsarbejde og tydelighed.: Et studie af tillid, magt og afh{\ae}ngighed blandt p{\ae}dagoger og for{\ae}ldre i danske vuggestuer",
abstract = "Afhandlingen unders{\o}ger relationer og interaktioner mellem for{\ae}ldre og personalet i danske vuggestuer. P{\aa} baggrund af et etnografisk feltarbejde blandt p{\ae}dagoger og familier i fire danske vuggestuer, samt en historisk redeg{\o}relse for og analyse af vuggestuernes fremkomst og udviklingen af idealer for kulturelle omgangsformer, analyseres de logikker og rationaler om relationen mellem for{\ae}ldre og p{\ae}dagoger, som er p{\aa} spil i vuggestuernes dagligdag; hvordan disse kan forklares; samt hvilken betydning de f{\aa}r for interaktionerne mellem for{\ae}ldre og p{\ae}dagoger i dagens vuggestuer i Danmark. Afhandlingen viser hvordan vuggestuernes st{\ae}rkt institutionaliserede organisering filtres ind i gradvist tilf{\o}jede lag af nye rationaler og rolleforventninger, som tr{\ae}kker tr{\aa}de til st{\o}rre samfundsm{\ae}ssige forandringer og tendenser. Dette skaber en h{\o}j grad af ambivalens og ansp{\ae}ndthed i de daglige m{\o}der, fordi det er sv{\ae}rt for begge parter at navigere i de ofte mods{\ae}tningsfyldte fordringer og forventninger. Dette sker p{\aa} trods af, og i kraft af, at man fra politisk side atter fors{\o}ger at formalisere de institutionelle forventninger. De mods{\ae}tningsfyldte forventninger betyder, at b{\aa}de for{\ae}ldre og p{\ae}dagoger hele tiden m{\aa} g{\o}re et stort tillidsarbejde for at balancere deres egen adf{\ae}rd, og herunder legitimere og genetablere autoritet ift. hinanden, ved at vise sig som gode {\textquoteright}civiliserede{\textquoteright} p{\ae}dagoger og for{\ae}ldre. Her viser tydelighed sig som et nyt ideal for de voksne og fornemmelsen for og investeringer i tillidsarbejdet, sig som det afg{\o}rende i relationen mellem for{\ae}ldre og p{\ae}dagoger i vuggestuen.",
keywords = "afh{\ae}ngighed, barndomsforskning, b{\o}rn, daginsitutioner, dpli, feltarbejde, for{\ae}ldre, for{\ae}ldresamarbejde, kultur, kvalitativ forskning, magt, p{\ae}dagoger, p{\ae}dagogik, p{\ae}dagogisk antropologi, p{\ae}dagogisk arbejde, p{\ae}dagogisk faglighed, p{\ae}dagogisk psykologi, p{\ae}dagogisk sociologi, tillid, vuggestueb{\o}rn, vuggestuep{\ae}dagoger, vuggestuer",
author = "H{\o}yrup, {Ane Refshauge}",
year = "2018",
language = "Dansk",
isbn = "9788776845797",
publisher = "Institut for Uddannelse og P{\ae}dagogik (DPU), Aarhus Universitet",
address = "Danmark",
}