Tilstedeværende fravær: undervisere og studerende i MOOCs

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

Relationer, roller og positioner bliver til på nye måder, når undervisere og studerende skal fungere i MOOCs. Dette kapitel sætter fokus på de rolle- og relationsudfordringer, som opstår for undervisere og studerende i MOOCs. I kapitlet diskuterer vi på baggrund af litteraturstudier og empiri fra studerende og undervisere involveret i MOOCs, på hvilke måder MOOC-undervisning kan siges at være en særlig form for undervisning, der på samme tid muliggør og besværliggør nye positioner og relationer. I kapitlet anvendes begrebet “tilstedeværende fravær” som en måde at gribe og beskrive den særlige udfordring, det er, når undervisere på den ene side skal etablere et undervisningsrum i MOOC’en, mens de på den anden side ikke er til stede i dette.
OriginalsprogDansk
TitelNye design for undervisning og uddannelse : MOOCs - massive open online courses
Antal sider16
ForlagDafolo
Publikationsdato2 nov. 2016
Udgave1
Sider57-72
ISBN (Trykt)978-87-7160-331-6
StatusUdgivet - 2 nov. 2016
NavnUndervisning og læring

Citationsformater