TY - CHAP
T1 - Tilstedeværende fravær
T2 - undervisere og studerende i MOOCs
AU - Christiansen, René Boyer
AU - Rosenlund, Lea Tilde
PY - 2016/11/2
Y1 - 2016/11/2
N2 - Relationer, roller og positioner bliver til på nye måder, når undervisere og studerende skal fungere i MOOCs. Dette kapitel sætter fokus på de rolle- og relationsudfordringer, som opstår for undervisere og studerende i MOOCs. I kapitlet diskuterer vi på baggrund af litteraturstudier og empiri fra studerende og undervisere involveret i MOOCs, på hvilke måder MOOC-undervisning kan siges at være en særlig form for undervisning, der på samme tid muliggør og besværliggør nye positioner og relationer. I kapitlet anvendes begrebet “tilstedeværende fravær” som en måde at gribe og beskrive den særlige udfordring, det er, når undervisere på den ene side skal etablere et undervisningsrum i MOOC’en, mens de på den anden side ikke er til stede i dette.
AB - Relationer, roller og positioner bliver til på nye måder, når undervisere og studerende skal fungere i MOOCs. Dette kapitel sætter fokus på de rolle- og relationsudfordringer, som opstår for undervisere og studerende i MOOCs. I kapitlet diskuterer vi på baggrund af litteraturstudier og empiri fra studerende og undervisere involveret i MOOCs, på hvilke måder MOOC-undervisning kan siges at være en særlig form for undervisning, der på samme tid muliggør og besværliggør nye positioner og relationer. I kapitlet anvendes begrebet “tilstedeværende fravær” som en måde at gribe og beskrive den særlige udfordring, det er, når undervisere på den ene side skal etablere et undervisningsrum i MOOC’en, mens de på den anden side ikke er til stede i dette.
UR - http://ucsj.dk/nyheder/nyhed/moocs-ny-bog-nye-tendenser/
UR - http://www.dafolo-online.dk/bestil-b%C3%B8ger-og-tryksager-direkte-i-vores-onlinebutik/p%C3%A6dagoguddannelsen-nye-design-for-undervisning-og-uddannelse---moocs---massive-open-online-courses-7608
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 978-87-7160-331-6
T3 - Undervisning og læring
SP - 57
EP - 72
BT - Nye design for undervisning og uddannelse
PB - Dafolo
ER -