Abstract
Artiklen præsenterer en komparativ designanalyse af to læremidler: matematiksystemerne Matematrix og Format der bliver perspektiveret med en empirisk undersøgelse af de to læremidlers betydning for undervisningsdifferentiering. Designanalysen bygger på en semiotisk analyse af læremidlernes repræsentation og de kognitive metaforer der er med til at strukturere indhold og aktiviteter.
Metaforerne giver således et system særlige didaktiske kendemærker. Timeglasmetaforen er central i Matematrix, mens værkstedsmetaforen er det i Format. Den empiriske undersøgelse bygger på læreres og elevers scoring ud fra parametre der er opstillet på baggrund af designanalysen. Hensigten er at
angive tydelige tendenser og hermed skabe et kontrastbillede af to meget forskellige systemer med forskellige effekter.
Metaforerne giver således et system særlige didaktiske kendemærker. Timeglasmetaforen er central i Matematrix, mens værkstedsmetaforen er det i Format. Den empiriske undersøgelse bygger på læreres og elevers scoring ud fra parametre der er opstillet på baggrund af designanalysen. Hensigten er at
angive tydelige tendenser og hermed skabe et kontrastbillede af to meget forskellige systemer med forskellige effekter.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | MONA |
Vol/bind | 2015 |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 28-45 |
Antal sider | 18 |
ISSN | 1604-8628 |
Status | Udgivet - 8 jun. 2015 |
Emneord
- uddannelse
- læremidler
- matematik