Timeout - forbindelser mellem småbørnspædagogik og evidensbaseret metode

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Dette kapitel handler om, hvad der sker, når en evidensbaseret metode bliver en del af en kommunal børnepolitik og en del af børnehavens hverdagsliv. Kapitlet har afsæt i empiri fra et etnografisk feltarbejde med fokus på metoden De Utrolige År. Således skal jeg præsentere De Utrolige År proceduren ’timeout’, som den konstitueres på henholdsvis en workshop for pædagogisk personale, en kaotisk morgen i børnehaven og som en del af børns erfaringer med personalet i deres børnehave. Med inspiration fra Aktør-Netværk-teori argumenterer jeg i kapitlet for, at mødet mellem en evidensbaseret metode og pædagogik ikke blot kan anskues som viden om effekt, der føres ud i livet. Tværtimod er der tale om, at mangfoldige aktører forbindes og i disse stærke og ustyrlige forbindelser gør noget ved hinanden.
OriginalsprogDansk
TitelProblembarna. Manualer og metoder i barnhage, skole og barnevern
RedaktørerMari Pettersvold, Solveig Østrem
Antal sider19
UdgivelsesstedOslo
ForlagCappelen Damm Akademisk
Publikationsdatojun. 2019
Udgave1
Sider169-188
Kapitel9
ISBN (Trykt)978-82-02-56952-5
StatusUdgivet - jun. 2019

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • børnehave
  • daginstitution
  • daginstitutionspædagogik
  • de utrolige år
  • evidensbaserede metoder
  • pædagogiske metoder
  • pædagogiske programmer
  • småbørnspædagogik
  • Skoler, fag og institutioner
  • Socialt arbejde og sociale forhold
  • Undersøgelsesdesign, teori og metode

Citationsformater