Transfer, koblinger, teori og praksis

    Publikation: Working paper/preprintWorking paper

    231 Downloads (Pure)

    Abstract

    Paperet undersøger begreber som teori, praksis, kobling mellem kontekster og trivialmaskine-metaforen, som den er formuleret indenfor nyere systemteori i bestræbelserne på at komme til nærmere klarhed over, hvad der er på spil i undervisning og læring. Genstandsfeltet for diskussionerne er læreruddannelsen, nyuddannede lærere og folkeskolen. Paperet udfordrer ved brug af Von Foersters ikke-trivialiseringsmaskine antagelsen om teori og -praksis som et forhold, der er enten er adskilt, skal syntetiseres eller er transferbart og erstatter begreberne med forslag om transformation i stedet for transfer som metafor og uddannelse og arbejde som mere adækvate forudsætninger for at diskutere teori- og praksisforskellighed.
    OriginalsprogDansk
    Antal sider13
    StatusUdgivet - 15 dec. 2010

    Emneord

    • arbejde
    • praksis
    • profession
    • systemteori
    • teori
    • transfer
    • trivialitet
    • uddannelse
    • læreruddannelsen
    • lærere
    • skoleudvikling

    Citationsformater