Abstract
Paperet undersøger begreber som teori, praksis, kobling mellem kontekster og trivialmaskine-metaforen, som den er formuleret indenfor nyere systemteori i bestræbelserne på at komme til nærmere klarhed over, hvad der er på spil i undervisning og læring. Genstandsfeltet for diskussionerne er læreruddannelsen, nyuddannede lærere og folkeskolen. Paperet udfordrer ved brug af Von Foersters ikke-trivialiseringsmaskine antagelsen om teori og -praksis som et forhold, der er enten er adskilt, skal syntetiseres eller er transferbart og erstatter begreberne med forslag om transformation i stedet for transfer som metafor og uddannelse og arbejde som mere adækvate forudsætninger for at diskutere teori- og praksisforskellighed.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Antal sider | 13 |
Status | Udgivet - 15 dec. 2010 |
Emneord
- arbejde
- praksis
- profession
- systemteori
- teori
- transfer
- trivialitet
- uddannelse
- læreruddannelsen
- lærere
- skoleudvikling