Projekter pr. år
Abstract
Et fællestræk for centrets aktiviteter er et fokus på betydningen af at skabe bæredygtige handlinger for og imellem mennesker, hvad enten det sker igennem social innovation (SI) og/eller transformativ entreprenørskabsdidaktik (TED) - hvilket også er navnene på de to forskningsprogrammer i CIE. I denne udgivelse og i det daglige arbejde er der også et fælles fokus på transformationer, dog med forskellige perspektiver. I TED er der fokus på hvordan transformationer kan udspille sig i samspillet mellem entreprenørskab, læring og didaktik, mens der i SI er fokus de transformationer, der kan ske når nyt føres ind i gammel (social) orden, betingelserne for dette, samt både hvad der afdækkes og tildækkes i sådanne processer. Bogen indledes med centerlederens forord, derefter redaktionens indledning. Bogens artikler er præsenteres, hvor første del omhandler forsknings-og udviklingsprojekter i SI og anden del TED - begge introduceres af programledernes introduktion til forståelsen af transformationer i deres felt. Bogen afsluttes med et kort opsummerende efterskrift, som afsluttes med: 'Kapitlerne bliver netop udtryk for, at forskerne og praktikerne har rakt en modig hånd op og sagt, at de rent faktisk har noget på hjerte, som de gerne vil dele med andre; dette er to grunddyder for al forskning.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | Aarhus |
---|---|
Forlag | VIA University College |
Antal sider | 307 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7298-977-8 |
ISBN (Elektronisk) | 9788772989761 |
Status | Udgivet - 26 jan. 2024 |
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv
- bæredygtighed
- børn
- coaching
- dannelse
- demokrati
- entreprenørskabsdidaktik
- fagdidaktik
- fodbold
- forskning
- frivillighed
- kreativitet
- kunst
- lærer
- materialer
- professionsuddannelse
- pædagog
- selvbygger
- social innovation
- socialrådgiver
- taktile teorier
- transformationer
- udvikling
- undervisning
- økokritik
-
EBAN: Education and Bildung in the Anthropocene
Garsdal, J. (Projektdeltager)
01/01/23 → 31/12/25
Projekter: Projekt › Forskning
-
GET: Green Transition of Education and Educational Technology
Brahe-Orlandi, R. (Projektleder), Nørgaard, A. K. L. (Projektleder), Mehlsen, D. (Projektleder), Leth, M. A. (Projektdeltager), Bull, A. (Projektdeltager), Vogt, M. J. (Projektdeltager), Larsen, H. W. (Projektdeltager), Madsen, B. G. (Projektdeltager), Hyldgaard, A. N. (Projektdeltager), Overholt Nicolaisen, A.-B. (Projektleder), Damgaard Laursen, J. (Projektdeltager), Exner, M. (Projektdeltager) & Vestergaard Nielsen, A. (Projektdeltager)
01/05/22 → 30/04/26
Projekter: Projekt › Forskning
-
Professionsidentitet med afsæt i hermeneutisk fænomenologi
Wisbech, N. (Projektleder) & føns, H. (Projektleder)
03/01/22 → 29/12/23
Projekter: Projekt › Forskning
-
UBAN: Understanding Bildung in the Anthropocene
Garsdal, J. (Projektleder) & Nordgren, K. (Projektleder)
21/12/20 → 31/12/22
Projekter: Projekt › Forskning
-
Female Upcommers
Nielsen, B. W. (Projektleder) & Drachmann, A. L. (Projektleder)
01/10/20 → 30/06/21
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Hvordan evaluerer vi sygeplejestuderende, der er i entreprenøriel praktik?
Nørgaard, H. M. D. (Projektleder), Jensen, P. E. (Projektleder) & Færgemand, N. A. (Projektdeltager)
15/01/20 → 15/06/21
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Friland, lokalsamfundet, der udfordrer sig selv på gældsfrihed, bæredygtighed, at drive selvstændig virksomhed og at være selvbygger, hvilken betydning får de vilkår for forældrenes deltagelse i forældresamarbejdet og børnenes deltagelse i dagtilbud og skole.
Rasmussen, J. E. R. (Projektleder)
02/01/20 → 30/12/21
Projekter: Projekt › Forskning
-
Anerkendelse af naturen: Klimaforandringer og bevidsthedens dialektik
Iversen, S. N. (Projektleder)
01/01/20 → 31/12/21
Projekter: Projekt › Forskning