Transition fra studerende til lærer

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerRapportForskning

4 Downloads (Pure)

Abstract

Nærværende rapport præsenterer udviklede designprincipper og dertil hørende overvejelser for lærerstartsordninger ud fra empirisk forskning i en dansk skolekontekst. Designprincipper som skoler, der vil indføre effektive lærerstartsordninger bør overveje, inden de går i gang.Udgangspunktet for forskningen hviler på begrebet educative mentoring med bifokalt blik (Achinstein & Athanases, 2006a; Bradbury, 2010; Norman & Feiman-Nemser, 2005; Whatman, 2016). Educative mento-ring er en vejledningsform, hvor der tages udgangspunkt i NYLs egen praksis og forståelse for undervisning, for derudfra at understøtte en professionel udvikling i en co-thinking/samtænkende relation med mentor. Educative mentoring orienterer sig mod en undersøgende tilgang til praksis, hvor NYLs tænkning og forstå-else er i centrum. Denne form fremmer en systematiseret, ligeværdig dialog om praksis, hvor udvikling af praksis er prioriteret. Denne form for vejledning står således i modsætning til rådgivning, hvor mentor ses som en ekspert (Borgen & Hiebert, 2002).I rapporten præsenteres fund fra et forskningssamarbejde med folkeskolerne i en kommune i Danmark om lærerstartsordninger med fokus på mentoring. Alle folkeskolerne har været med i projektet, men vores data baserer sig på 4 caseskoler.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedAarhus
ForlagVIA University College
Antal sider55
ISBN (Elektronisk)978-87-971733-5-0
StatusUdgivet - 13 dec. 2019

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • kompetenceudvikling

Citationsformater