Tre fortællinger fra et praktikforskningsprojekt

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingRapportForskning

35 Downloads (Pure)

Abstract

Dette er en rapport over et Forsknings- og udviklingsprojekt om praktik i pædagoguddannelsen. Projektet er gennemført i samarbejdet mellem professionshøjskole, fem praktiksteder og studerende i 3. praktik, deres praktikvejledere og undervisere. Formålet med projektet var at få viden fra deltagernes erfaringer med arbejdet med teori og praksis i praktik som baggrund for at udvikle konkrete didaktiske materialer, der kan støtte studerende i at bevæge sig mellem uddannelsens rum og dermed støtte studerendes muligheder for at anvende teori til at kvalificere deres praksis i praktikkerne. Projektets udviklingsdel er mundet ud i et konkret materiale: ”Kom godt i gang med praktikken”. Materialet støtter studerendes overgange mellem undervisningsperioder og praktik og er både praktikforberedende og beregnet til at understøtte studerende og praktikvejlederes arbejde med at støtte den studerendes tilegnelse af praktikkens mål. Materialets omdrejningspunkter er praktikkens vidensgrundlag og den studerendes fagpersonlige udvikling. Arbejdet med projektet har desuden resulteret i, at vi har fået en styrket opmærksomhed på pædagogstuderendes fagpersonlige udvikling som omdrejningspunkt for deres dannelsesprocesser i praktikkens komplekse og potentielt dilemmafyldte faglige miljøer. Denne rapport formidler projektets tilgange og resultater i håb om, at andre kan lade sig inspirere og medtage pointer. Den består i tre fortællinger. I den første fortælling kan man læse om vores motivation for projektet og dets problemformulering. Vi giver et indblik i de samtaler, vi havde i fokusgrupper i projektets undersøgende del. Studerende og praktikvejledere talte her om deres erfaringer med arbejdet med teori og praksis i 3. praktik. Vi fortæller også her om de svar undersøgelsen gav os. I den anden fortælling kan man læse om baggrunden for og udviklingen af grænsekrydsningsmaterialet ”Kom godt i gang med praktikken”. Gennem særligt én studerendes stemme og også praktikvejledernes perspektiv, giver vi indblik i de første erfaringer med materialets anvendelse. Vi giver også vores bud på teoretiske refleksioner, som fortolkningshorisont for materialet. I den tredje fortælling flyver vi op og tager et helikopterperspektiv på praktikkens komplekse miljø. Vi anskuer praktikken gennem et dannelsesperspektiv og tilbyder en metafor, som kan hjælpe forståelsen af vigtige balancegange i praktikkens dannelsesprocesser på vej. Fortællingen henter sit brændstof fra særligt to studerendes meget forskellige narrativer og deres eksempler på forhold, som de har oplevet som befordrende og forhindrende for arbejdet med teori og praksis i praktikken.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKolding
ForlagUC SYD
Antal sider60
ISBN (Trykt)978-87-976187-0-7
StatusUdgivet - 9 maj 2025

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • grænsekrydsning
  • læringsmiljø i praktik
  • praktik i pædagoguddannelsen
  • praktiksamarbejde mellem praktiksted og professionshøjskole
  • pædagogfaglig dannelse
  • teori og praksis
  • udvikling af professionsidentitet
  • vejledning i praktik

Citationsformater