Trepartsamtalen

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskning

Abstract

I den ny uddannelse til professionsbachelor som lærer i folkeskolen pointeres allerede i uddannelsesbekendtgørelsens(2007), at den kommende lærer gennem uddannelsen skal opnå teoretiske og praktiske forudsætninger for sit professionsrettede virke, og at praktik og uddannelsens øvrige fag er forpligtet på samarbejde gennem alle studieår.
International forskning understøtter betydningen af dette samarbejde - i forbindelse med den gode lærers praksis peges der entydigt på, at faglig viden først kommer til sin ret, når den kombineres med pædagogisk viden og kompetence.
Faget praktik er tiltænkt en vigtig sammenbindende funktion i uddannelsen. Det skal sammenbinde det, som foregår på læreruddannelsen med det som foregår i professionen. Det viser sig imidlertid, at relationen mellem teori og praksis, og samspillet mellem linjefag, pædagogisk fag og praktik ikke altid fungerer hensigtsmæssigt.
Som læreruddannelsen hidtil har været organiseret, har det i vid udstrækning været overladt til den enkelte studerende at integrere indsigter fra linjefagene, pædagogikken og praktikken, og det virker ikke hensigtsmæssigt, når væsentlige undersøgelser indikerer, at læreruddannelsen netop har sin styrke ved at integrere fag, pædagogik og praktik.
På baggrund af disse udfordringer har Skive Seminarium under overskriften ”samarbejdet om faget praktik” initieret en række uviklingsprojekter som særligt indsatsområde, og heri indgår udviklingsprojektet ’Trepartsamtalen’.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato2008
Antal sider18
StatusUdgivet - 2008
BegivenhedDen 10. Nordiske Læreruddannelseskonference i Reykjavik 2008 - Reykjavik, Island
Varighed: 21 maj 200824 maj 2008

Konference

KonferenceDen 10. Nordiske Læreruddannelseskonference i Reykjavik 2008
LandIsland
ByReykjavik
Periode21/05/0824/05/08

Emneord

  • Praksis
  • Teori
  • Trepartsamtalen
  • læreruddannelsen
  • praktik

Citationsformater